شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

+ اني لم اکتب جدالا و لا بغيا و لا عدوانا و انما کتبت لطلب الاصلاح و النصيحة و الموعظة الحسنة
تا نگردي آشنا زين پرده رمزي نشنوي
گوش نامحرم نباشد جاي پيغام سروش

اي کاش اگر آلوده ام بتوانم همانند بشر حافي توبه کنم
.ــــــــــــــــــــــــــ
جهت مطالعه بيشتر:
تفسير الميزان/آية الله علامه طباطبائي
گناهان کبيره/آية الله شهيد دستغيب
نظري به موسيقي از طريق کتاب و سنت/آية الله شريعت موسوي

خطا در آدرس عکس

خطا در آدرس عکس

خطا در آدرس عکس
لطفا تمام مطالب مندرج در عکسها را مطالعه فرماييد و دقت نماييد
خيلي عجيبه!! آقاي عليرضا خان شما با نظر امام و رهبري مخالفيد؟!
رزگل
راستش خيلي من نميتونم نظري بدم.... موسيقي خيلي ظريفه... مرزش رو نميشه تشخيص داد.....البته چيزايي شنيدم که بيانش نميتونم بکنم در عموم.... کلا در اين حيطه نظر دادن سخته..شراب معلومه چيه ولي موسيقي غنا و غير داره
جناب رزگل خدا در قرآن پيرامون شراب ميفرمايد:يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا -...- ولي جايي در قرآن نفرموده در موسيقي منافعي هم هست... دقت فرماييد
به نام خدا . سلام . با شما در مورد موسيقي مطرب موافقم . امّا يك سئوال : ايا فتاواي ديگري را از امام شنيده ايد كه در انها جواز گوش كردن به موسيقي غير مطرب را داده اند ؟ ... از اينكه دغدغه دين داريد سپاس ولي امور در زمانهاي مختلف به صور مختلفي جلوه مي كنند و احكامشان مي تواند تغيير كند . مثلاً همين امامي كه فتوا به حرمت شطرنج ( حتي بدون برد و باخت ) داده ( ك در تاب احكام خانواده است گمانم ) همين
امام فتوا مي دهند كه شطرنج بدون برد و باخت جايز است و وقتي فردي از ايشان به خاطر احتياط نكردنشان گله مي كنند در نامه اي واضح مي فرمايند كه در گذشته هم مراجع عظامي بودند كه حتي بازي بدون برد و باخت با آلت قمار را هم جايز مي دانستند . به اين فتواي امام توجه كني : «موسيقي مطرب حرام است و صداهاي مشکوک مانع ندارد و تشخيص با عرف است.» (استفتائات، ج 2، ص 14، س 31)
نمي دانم شما برادر عزيز چقدر در حوزه هاي علميه درس خوانده ايد والآن پايه چندم هستيد ولي به نظر من بايد به همراه « در كنار هم آوردن فتاواي مراجع عظام » زمان آن فتوا را هم ذكر كرد و فتاواي هم عرض آن را هم آورد تا خيال نشود كه يك طرفه به قاضي رفته ايد ( و با فيدتان مخالفت نشود )
سلام بزرگوار. با نظرتون موافقم اما در جايي ديدم که حضرت امام فرموده بودند: ما با موسيقي به طور کلي مخالف نيستيم بلکه با غنا مخالفيم
سلام عليکم جناب «ارجمند لنگرودي» بزرگوار اولا اين را عرض کنم از نحوه سخنان شما در مطالب مختلف شما را انساني منطقي و با انصاف ميدانم... اما در اينجا محوريت بحث بر روي آيات و روايات است نه فتاوا ... کلام رهبر کبير و مقام معظم رهبري را هم نه براي استفاده فتوايي بلکه به عنوان يک راهنمايي کلي ذکر نموده ام
و اما با مخالف زدن دوستان مخالف نيستم و خوشحالم که محکم و با دقت و انصاف مطالب را ميخوانند و مخالف يا موافق يا باز نشر ميزنند البته اگر از نظرات خود مرا هم بهره مند نمايند بيشتر فيض ميبرم و حتما استفاده مينمايم
سلام جناب «سيد مرتضي شريفي» . جوابي که به جناب ارجمند داده ام را هم مطالعه فرماييد ضمن اينکه غنا با موسيقي فرق دارد ... البته اگر ممکن است نشاني مطلبي که ذکر فرموديد را يا همينجا يا در خصوصي برايم ارسال نماييد ...ممنون
الان هنرپيشگي زن هم با اسلام منافات داره کي جلوي اينو مياد بگيره ديگه عادي شده تنها کاري که الان ميشه کرد اينه که جلوي مبتذل تر هاش گرفته بشه که الي ماشالله فت و فراوونه اصلا اينا ميخوان عشق و حالشونو بکنن چي کار دارن اسلام چي ميگه چي ميخواد چه تاثيري رو بقيه دارن مغز چيه اصلا چرا بايد از مغز استفاده کنن ........ما که بي خيال شديم فقط نکير و منکر بي خيالشون نميشن حق هم دارن فرشته هاي خدا
ممنون جناب «شيوه درمان چند بيمار » به اين مطلب مراجعه فرماييد--- پیام+« »---
تشكر از لطفتان ولي ما كه مجتهد نيستيم . مجتهد مي تواند از منابع و مآخذ فتوا را استنباط كند . ما مقلِديم . در ضمن منظورم به خودم و شما نيست ( و برخي اعزه ديگر ) ما بايد احتياط كنيم و دنبال موسيقي و امثال آن نباشيم گمانم از جواد آقا ملكي تبريز بود كه فرمودند دو چيز سالك را از طريف باز مي دارد موسيقي و تنقلات . منظورم اين است كه انتظار تان از آحاد جامعه درست نيست . در باره آنها حد اقلها را بخواهيم
كافي است . آنها اگر شراب نخورند و موسيقي مطرب گوش نكنند ما كلاهمان را مي اندازيم هوا !
جناب لنگرودي اگر شما به يک مسئله علمي (اعم از علم فقه و اعتقادات و اخلاق و تاريخ و تفسير ) قطع پيدا بنماييد(دقت شود نه توهم قطع بلکه حقيقتا قطع پيدا نماييد) بايد بر طبق آن قطع عمل کنيد و لو مرجع تقليد شما فتوايش چيز ديگر باشد... و اما باور کنيد ما متأسفانه از حداقل ها هم عقب مانده ايم ديگر حداقل مراقبه اتيان واجبات و ترک محرمات است که جامعه ما اصلا نه واجباتش را درست ميشناسد نه محرمات را .
و اما خلاصه اينکه تقليد نبايد مانع از کسب علم و تحقيق شود ، تقليد سرجايش صحيح و به جا و جزء بايد هاي زندگي است در خيلي از امور ولي هيچ وقت انسان نبايد دست از تحقيق و تعميق بردارد
به نظر من رؤيت هلال براي هر كسي مي‌تواند علمي قطعي باشد ولي در خصوص فتوا ... خير . تا به مقام اجتهاد نرسيم كلاً حق نداريم نظري علمي در آن باره داشته باشيم وگرنه سنگ روي سنگ نخواهد ماند !
نظريه را نگفتم جناب ارجمند بلکه قطع را گفتم
احسنت . من هم منظورم همان قطع است . در برداشت از منابع ، تا فرد صاحب قدرت برداشت ( قطع ) نشود نمي تواند حكم قطعي بدهد . فتواي يك مجتهد يعني قطع ! ( مگر نه ؟! )
سلام. نقل است (به مضمون) طلبه اي به مرحوم آقاي بهجت عرض کرد اين روايتي که داريم (نقل به مضمون) هر کس نماز صبح رو در حالي که در آسمان ستاره نيست بخواند ملعون است شما چطور صبحها دير نماز صبح در مسجد اقامه ميکنيد، ايشان فرموده اند : شما ماموريد به رساله و نه روايت...
برداشت فقهي و شرعي از آيات و روايات کار فقيه است واستناد به روايات در محافل غير فقهي و غير علمي براي حرمت و حليت مسائلي که فتواهاي قطعي و مسلم دارد و فقهاي بزرگ در آنها فتاواي متفاوت دارند صحيح نيست.
جناب ارجمند ظاهرا جايگاهي که من گفتم با جايگاهي که شما ميفرماييد فرق دارد لذا هم صحبت شما در جاي خودش صحيح هست هم سخن حقير ... لذا همانطور که گفتم تقليد جزء بايدهاي زندگي همه بشر است و منحصر در تقليد فقهي هم نيست در پزشکي و فيزيک و شيمي و ... هم همينطور ميباشد
جناب« سيد محمد رضا فخري » سلام . کليت سخن شما مقبول است و موافق مطلب حقير ولي نبايد غفلت شود که استناد به آيات و روايات براي تقويت فتاواي مراجع بسيار صحيح و پسنديده است و حتي موجب تعميق حکم هم ميشود
جناب رهبر يار کوچک ممنون... البته ترک محرمات حد اعلاي بندگي نيست ... و اصلا همين مد نظر است که برخي فکر نکنند موسيقي و متعلقات آن براي عموم جايز و در حالت عادي و معمولي و حد پايين ايمان ، موسيقي مباح مي باشد و اگر کسي خواست از ابرار و مقربان شود موسيقي برايش حرام ميشود
مويد باشيد به نور اهل بيت إن شاء الله
گناهان کبيره (دستغيب) : و باتفاق جميع فقهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است {تصوير دوم همين مطلب}
گناهان کبيره (دستغيب) : از امام رضا عليه السلام : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است {تصوير دوم همين مطلب}
خيلي عجيبه!! آقاي عليرضا خان شما با نظر امام و رهبري مخالفيد؟! - كافر به طاغوت// عمار نازنين من ... دوران ادبيات بولدزري تموم شد ... يعني اونقدر کم سوادي که متوجه نشدي حرف ها رو بريده بريده و با منظور نوشته جناب ولايتمدار !!!
به به سلام جناب عليرضا خان ... ميشه منظور را هم مرقوم فرماييد؟! ... ممنون
چيزي که عيان است چه حاجت به بيان است .. خاک بر سر من که با تو و امثال تو ميخام زمينه ظهور رو فراهم کنم خاک بر سر من
اگر عيان است پس چرا ديگران را متهم به نفهميدن ميکنيد ؟ و اگر عيان نيست زحمتش را شما بکشيد ... مخصوصا منظور از آيات و روايات را بيشتر توضيح دهيد
شماره تلفنت رو بده برات از سير تا پياز بگم قضيه چيه ... ولايت دوست من : ) حس تايپ ندارم .. در ضمن من به کسي نگفتم نفهم اين زايدهء ذهن فتنه انگيز شوماس ...
اگر ميخواهيد بيايم پشت مدرسه با دوستانتان مرا بزنيد...
سوره لقمان: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ(6) وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(7)
سوره حج: ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ(30) حُنَفَاء لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ(31)
ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ(32)
سوره فرقان: وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا(63) وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا(64) وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا(65) إِنَّهَا سَاءتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا(66)
وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا(67) وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا(68) يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا(69)
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا(70) وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا(71) وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا(72)
سوره جمعه: وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ(11)
سوره نجم: أَفَمِنْ هَذَا الْحَدِيثِ تَعْجَبُونَ(59) وَتَضْحَكُونَ وَلَا تَبْكُونَ(60) وَأَنتُمْ سَامِدُونَ(61)
سوره اسراء: وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا(64)
گناهان کبيره (دستغيب) : و باتفاق جميع فقهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است...گناهان کبيره (دستغيب) : از امام رضا عليه السلام : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است {تصوير دوم همين مطلب}
سلام عليکم. استناد به آيات/روايات، مشروط به اينکه تقويت يک فتوا باعث تضعيف/تخريب مرجع تقليد ديگري نشود، در ملا عام شايد مطلوب باشد. اما اينکه مثلاروايت بياورند موسيقي فلان و شطرنج فلان، تلويحاً به معناي انست که مرجع تقليدي که حکم به حليت مطلق يا مشروط آنها داده يا روايت را نديده يا خداي ناکرده در مقابل روايت معصوم عليه السلام فتوا داده و در هر صورت تخريب/تضعيف فتوا دهنده است،
با اصل بحث علمي آن مخالف نيستم اما نه در ملا عام. بحث علمي و فني است و بايد در جاي خود در محافل فقهي و علمي بحث گردد. طرح عمومي آن باعث بدبين شدن مردم غير متخصص در فقه به ديگر مراجع و فتاواي آنها مي گردد و در نتيجه مرضي رضاي خداوند متعال و معصومين عليهم السلام نخواهد بود.
عليکم السلام .اگر دقت نماييد حقير اينجا در اين مطلب هيچ فتوايي را بخصوصه مطرح نکرده ام
در مطالبي هم که فتوايي ذکر شده از چندين مرجع نقل شده است
اهل دقت متوجه هستند اشارات تلويحي مطالب به کجا بر ميگردد
البته بنده شخصاً در حال حاضر نظر مثبتي نسبت به انواع موسيقي و امثال آن ندارم و مضر مي دانم اما عرض بنده ربطي به نظر شخصي ام ندارد و بصورت کلي است.
سليقه و نظر شما و همه دوستان و سروران گرامي برايم قابل احترام است
و بي طمع از همه سرورانم تشکر مينمايم
من هم با موافقت موافقم
جناب امامت و ولايت، از شما و بحث محترمانه و جدال احسنتان متشکرم و اميدوارم هميشه مباحثات بين دوستان در عين جدي و علمي بودن، منصفانه و محترمانه و دلسوزانه باشد.
ممنونم سيد بزرگوار ... هدف اعتلاي عقايد و احکام و اخلاق دين جد شماست
سلامت باشيد. در هدف مناقشه اي نيست، در روش و وسيله حرف هست. خداوند ان شا الله همه ما را در دنيا و آخرت از اهل بيت عليهم السلام جدا نفرمايد. آمين.
اگر فضايي علمي فراهم شود و شرايط براي ظهور حقيقت فراهم باشد،چرا انسان سکوت کند؟ولي وقتي شرايط فراهم نيست چرا بايد اصرار داشته باشد حرفش را به کرسي بنشاند..شما هم مويد باشيد
خدا يارتان رهبر يار کوچک
جناب سيد محمد رضا فخري واقعا اگر ايرادي در وسيله هست متذکر شويد تا تکرار نشود.
مطالب مرتبط : 1---   پیام+}
مطالب مرتبط : 2 ---   پیام+}
مطالب مرتبط : 3--- راديو معارف موسيقي ندارد حتي موسيقي انقلابي   پیام+}
گناهان کبيره (دستغيب) : و باتفاق جميع فقهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است...گناهان کبيره (دستغيب) : از امام رضا عليه السلام : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است {تصوير دوم همين مطلب}
بنده هم با نظر جناب فخري موافقم
بنظر بنده دوستان دچار اشتباه ميشند و فکر ميکنند شما همه انواع ، حتي نواهاي بدون آهنگ حرام رو هم ميفرماييد. بخاطر همين اگر تمييز داده بشه خيلي بهتره.
ممنون جناب «به رنگ نيلي» حقير در اصل اين مطلب که سه قطعه تصوير ميباشد حتي يک کلمه هم نظر خودم پيرامون موسيقي را ننوشته ام ... در نتيجه مشکل و ايراد شما و ديگر دوستان از آيات و روايات و کتاب گناهان کبيره مرحوم دستغيب و توصيه هاي رهبر کبير و مقام معظم رهبري بايد باشد ... لذا فکر کنم بايد يک شکايت از رهبري و رهبر کبير و مرحوم دستغيب و چهارده معصوم و خدا بنويسيد و تسليم اباالفضل العباس نماييد
و خيلي جالب است که حقير آيه و روايت و کتاب و فتوي با سند و مدرک ارائه مينمايم و برخي فقط سليقه خود را در يک قاب رنگين گذاشته و منتشر ميکنند ... بعد من ميشوم اسلام ستيز و دفع کننده مردم از دين و مهدور الدم و آنها ميشوند مبلغان رسالات رب و اسلام شناسان معتدل و مدبر
در کتاب گناهان کبيره (دستغيب)آمده : و بــاتفـاق جمـــيع فقــهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است... از امام رضا عليه السلام نقل نموده : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است {گناهان کبيره ج 1 ص 259 تا 262}
اين «باتفـــاق جمــيـــــــع فقهـــــــــــاء» را مرحوم آية الله شهيد دستيغب نوشته است نه من ...
جناب ولايت. اگر دقت فرماييد ايراد مورد نظر در وسيله و روش را در طي چند نظر بالا شرح دادم. بعلاوه اين کار شما نتيجه اي ندارد جز بدبيني افراد نسبت به فتواها و نظريات امام خميني و مقام معظم رهبري که مبناي عمل دستگاههاي رسمي کشور است و پافشاري و اصرار بر اين رويه با وجود توضيحات و استدلالات کافي، نمي تواند کاري خيرخواهانه و دلسوزانه و در جهت تقويت دين و شيعه تلقي شود.
اجازه بدهيد در مورد حلال و حرامهاي فقهي در مسائلي اختلافي چون موسيقي، هر کسي بر مبناي مرجع تقليد خود عمل کند و آيه و روايت آوردن در رد فتواهاي بزرگاني چون امام خميني و فقهاي بزرگ ديگر، کمکي به اعتلاي دين اسلام و شيعه نميکند، بلکه خواسته يا ناخواسته ضربه مي زند. بزرگاني که اين فتواها را داده اند همه اين آيات و روايات را هم ديده اند و فتوا داده اند.
اولا : فتواي رهبر کبير انقلاب مبناي عملي دستگاه هاي کشور است غلط مي باشد بلکه بايد بفرماييد مبناي لفظي دستگا ههاي رسمي کشوراست نه عملي
ثانيا : در سخنراني هاي دستگاههاي رسمي کشور دم از اسلام و انقلاب و شرع مقدس زياد زده ميشود ولي فقط دم است و به قول قديمي ها به عمل کار برآيد به سخنراني نيست (البته فعاليتهاي حقير هم بازدم دستگاههاي رسمي کشور است)
ثالثا : عمل نمودن هر کس بر مبناي فتواي مرجعش ، احتياجي به اجازه بنده حقير ندارد
رابعا : در اين مطلب رديّه اي بر کسي وجود ندارد
خامسا : من که هر چه نگاه کردم بين آيات و روايات با متن کلمات بزرگواران که برخي قسمتهايش هم در تصوير سوم موجود ميباشد منافاتي پيدا نکردم
سادسا : اگر در کلام مقام معظم رهبري در کتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد که بارها چاپ شده و هنوز هم بدون تغيير دارد چاپ ميشود دقت نماييد ميفرمايند : «بطور کلي ترويج موسيقي با اهداف عاليه نظام اسلامي منافات دارد» (پس طبق برداشت شما و برخي ديگر از سروران يا رهبري فتوايش را فراموش کرده است يا خواسته است فتواي خود را زير سوال ببرد و يا خواسته است به اسلام ضربه بزند !؟)
سابعا : من در اينجا فقط نوشته ام ؛ راديو معارف اينهايي که نوشته شده را عملي کرده است پس خطر راديو معارف بيشتر از مطلب حقير است
ثامنا : طبق تفکرات برخي سروران ، شخصي مانند آية الله صافي گلپايگاني که نظرشان بر حرمت موسيقي است مطلقا و فتوايشان در کل جهان ديده شده است و در سطح کشور و جهان کتاب چاپ ميکنند و سايت ميسازند و جزوه پخش ميکنند و بيانيه ميدهند و علنا از عمل دستگاههاي کشور مخصوصا در مورد همين موسيقي گلايه ميکنند و به همه دستور ميدهند سکوت نکنيد و شاگردانشان هم فتواي ايشان را تبليغ ميکنند ، بايد
بايد نعوذ بالله دشمن درجه يک اسلام باشند و ضربه که هيچ بلکه ريشه اسلام را از جا کنده باشند. (چراکه سخن يک مرجع مشهور و معروف بيش از مطالب حقير تأثير دارد)
جالبه اشکالي که خودتون پذيرفتيد جاي اين حرفها در ملا عام نيست، حالا داريد برش پافشاري ميکنيد اولا و دوما من و شما مسئول و پاسخگوي درست يا غلط عمل کردن دستگاههاي رسمي نيستيم و بحثمان هم اصلا اين نبوده و نيست. فرافکني نفرماييد.
سوم و چهارم و پنجم و بقيه : مقام افتا با مقام توصيه خيلي فرق دارد. هر سخني از مراجع فتوا نيست. در مورد موسيقي رهبري و عموم ديگر مراجع مطلقا حرام نمي دانند و مشروط به لهوي و مناسبت با مجالس لهو لعب حرام ميدانند جز چند مورد از جمله حضرت آقاي صافي. هرکدام بر مبناي اصول و مباني خود فتوا ميدهند و همه محترم اند. اما کار شما که با آوردن آيه و و روايت فتواهاي متفاوت را دور ميزنيد پسنديده نيست.
ضمنا کتاب شهيد دستغيب که به ان استناد کرديد مال حداقل 30 سال قبلست که مراجع ديگري در مسند افتا بودند و عموم يا همه مراجع فعلي فتواي منتشره در اين موضوعات نداشتند.
ممنون جناب فخري
خواهش ميکنم. سلامت باشيد
بزرگواريد
جناب «محمد» در اين مطلب حقير نظر خود در مورد موسيقي را ننوشتم که حالا بخواهم نظرم درباره مداحي ها را بگويم ... اما از همين سوال جنابعالي مشکلي که بارها تذکر داده ام ولي هيچ کدام از دوستان دقت نميکنند نمايان است و آن اينکه بحث در اين مطالب حقير پيرامون موسيقي اصطلاحي ميباشد يعني صدايي که از آلات موسيقي خارج ميشود نه موسيقي مثلا لغوي که شما بگوييد پس صداي بلبل و قناري هم موسيقي است
{{{{{اين نظر دلنوشته و حديث نفسي است مربوط به خود و مخاطب خاص و عامش فقط خودم هستم}}}}} جناب «امامت و ولايت» چرا براي خدا نمينويسي؟ چرا حکم خدا را تغيير ميدهي؟ چرا اينقدر لجباز شده اي؟ چرا زير بار حرف حق نميروي؟ چرا؟ ، مغروري يا دنيا پرست؟ يا هر دو؟ آخر چرا نميگذاري مردم موسيقي گوش کنند؟ چرا جوانها را از موسيقي منع ميکني و با اين کارت عَلَم جنگ با اسلام برافراشته اي؟
«امامت و ولايت» بدان همه اين مشکلات از جهل تو است و تا زماني که جهل بر نفس تو سوار است و شيطان مسير و وسيله ات را زينت ميدهد شخص پيامبر اسلام هم تو را نصيحت کند فايده نخواهد داشت ، تو آخر کار خودت را ميکني برو و بدان اگر نگذاري مسلمانان موسيقي گوش دهند خسر الدنيا و الآخرة خواهي شد. {{{{{ تمام شد حديث نفسم }}}}}
چه حديث نفس بدبينانه و اغراق آميز و غيرمنصفانه اي
چه برداشت خوش بينانه و متعادل و منصفانه اي
بگذريم ... / سروران گرامي اين سوالات را جواب دهند لطفا... 1- مطرب به چه معناست؟--- / 2- لهو به چه معناست ؟--- / 3- مناسب مجالس عياشي و لهو و خوشگذراني يعني چه ؟---
*ابرار*
با عرض سلام.... نظرات زياده و حوصله و فرصت خوندن همه نيست... نظرم رو عرض مي کنم. اسلام هر موسيقي رو حرام نکرده. که البته بزرگواران و اساتيد بر شرايط حرمت موسيقي واقفند... اين براي انسانهاي معمولي هست که از اين حدود تجاوز نکنند .. . چقدر پسنديده است که فردي که قصد خود سازي و رشد و کمال معنوي داره پا رو از اين محدوده فراتر بذاره، مراقبت بيشتري کنه و تا جائي که مقدوره موسيقي گوش نکنه.
سلام عليکم / جناب ابرار اگر ممکن است بفرماييد اسلام چه موسيقي را حرام نموده؟...ممنون
*ابرار*
کلي عرض ميکنم چون فتواي مراجع عظام رو همه ي بزرگواران مي دونند: موسيقيي در اسلام حرامه که باعث بشه شنونده در ارتکاب فسق و گناه و فجور و کارهاي خلاف عصمت و پاکي بي پروا بشه... انگيزه شهوت رو در انسان بيدار کنه به گونه اي که قانون و دستور خدا درمورد رعايت پاکي و تقوا و ارزشهاي اخلاقي رو هر چند موقتا فراموش کنه.
ممنون ... اولا : فتواي مراجع را خيلي ها نميدانند ثانيا : خيلي از آنهايي هم که فتوا را ميدانند معنايش را نميدانند ... (ضمنا اين متن شما را در فتواي مراجع نديده ام اگر متن از خود شما است که هيچ ولي اگر از بيان مراجع است لطفا نشاني آن را برايم بفرستيد ممنون ميشوم...تشکر
*ابرار*
اين متن بنده است... بطور کلي نظر اسلام رو عرض کردم...
شکيبا!
جناب امامت و ولايت قصدتون خيره درست،کارتون امر به معروفه باز هم درست،ولي من يک فرق در فتاوا ميدانم که عرض ميکنم بقيه با خودتان ....علماي مفتي شيعه در دونوع کلي قرار ميگيرند بعضي مضيق و بعضي موسع ..در دوره اخير علماي مضيق مثل ايت الله العظمي صافي و ايت الله العظمي وحيد ،که هردو در اين مورد معروفند ..
شکيبا!
و از شاگردان ايت الله گلپايگاني هستند،و ايت الله العظمي زنجاني جزء مضيقينند و تا انجا که مشخص هست بقيه علماي گرامي موسع هستند و اين مباني در اصول فقه معناي خاص خود را دارد و طلبه هاي سطح بالا ميدانند که هر کدام بر چه مبنايي حکم ميکنند
شکيبا!
اين ايات عظام گرامي موسيقي را به طور کلي حرام اعلام کرده اند و بر مقلدين ايشان تقليد واجب است و در مواردي که احتياط واجب داده شده مراجعه به همطراز ايشان ميتوانند بکنند ولي علمايي که ما مقلد ايشان هستيم (وکارهاي مارا از نظر شرعي ضمانت کرده اند=دليل واقعي تقليد در شيعه) موسيقي را در دوگروه تقسيم نموده و لهو و لعب ان را حرام و بقيه را نظر نداده اند ..
شکيبا!
نميدانم چرا بعضي از متعصبين به خود حق ميدهند مباح را هم حرام کنند و يا مثلا مکروه را حرام کنند من در خصوصي هر چه استدلال اوردم مرا محکوم به نفهميدن کرديد ولي از قرار معلوم امثال من اينجا زيادند موسيقي در شرع به قول خودتان موسيقي لهوي را شامل ميشود و ان هم که همه اتفاق نظر دارند حرام است ديگر نميدانم چرا اصرار بر مطلق شدن موسيقي ميکنيد الله اعلم
جناب «ابرار» بسيار ممنون
جناب « 2-شکيبا» حقير اينجا فتوايي در مورد موسيقي ننوشته ام و از نزد خود حرفي هم در مورد حرمت شيء مکروه يا مباح نزده ام ...
.:آيينه:.
سلام عليکم..رهبر معظم انقلاب خودشون چند سال پيش در جمع هنرمندان فرمودند که تار مينوازند.
سلام عليکم ... بر فرض صحت قول شما : اولا ملاک فتواي مراجع ميباشد نه عمل آنها ثانيا فقط چهارده معصوم ، معصومند و مراجع و علما ممکن الخطا هستند ثالثا فقط فعل چهارده معصوم حجت است آنهم در غير مقام تقيّه و لاغير ...
.:آيينه:.
از صحتش مطمئن هستم..چون براي خودم خيلي جالب بود که ايشون اين رو فرمودند هيچوقت فراموشش نميکنم..بله حق باشماست..
.:آيينه:.
موسيقي که حضرت امام ره و باقي علما فرمودند حتما داراي شرايط هم هست..هر موسيقي حرام نيست..
اگر در اصل مطلب دقت نماييد متوجه خواهيد شد که حقير حرفي از حرام يا حلال بودن نزدم
هيچ چيز بهتر از برگشت به سوي خداوند نيست ... توبه ... بشر حافي اهل موسيقي بود ولي توبه کرد...
امامت و ولايت بزرگوار سلام برشما...به نظرم فيدهاتون رو يه کم کوتاه کنين که مخاطب حوصله بيشتري براي خوندن به خرج بده...سپاس
سلام عليکم ... چشم ، خيلي سعي کرده ام کوتاه باشد ولي باز هم تلاش خواهم نمود... ممنون
ممنون از پذيرش بزرگوارانه تون ...موفق باشيد
خواهش ميکنم ... بنده نوازي فرموديد.
در کتاب گناهان کبيره (آية الله شهيد دستغيب)آمده : و بــاتفـاق جمـــيع فقــهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است... از امام رضا عليه السلام نقل نموده : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است {گناهان کبيره ج 1 ص 259 تا 262}
شهيد آيت الله دستغيب: کيست که اين نامه مرا به گوش عمامه به سرهاي ايران برساند، هر کسي مي خواهي باش! خودت را مجتهد مي داني، مقدمات خوان مي داني، نمي دانم، هرچه خودتان مي دانيد. بر تو واجب است امروز تبعيت از يک نفر، تو حق نداري در مقابل رهبر حرفي بزني، تماماً بايد تبعيت کنند... هر عمامه سري که از رهبر مکرم فاصله بگيرد، لعنت خدا برش باد... مواظب باشيد گرگ ها شما را از رهبر الهي جدا نکنند.
سند لطف کنيد
؟؟!!
در کتاب گناهان کبيره (آية الله شهيد دستغيب) آمده : و بــاتفـاق جمـــيع فقــهاء ساختن و خريد و فروش آلات لهو و معامله اش باطل است و مانند آلات قمار ، نگهداريش نيز حرام و از بين بردنش واجب است ... از امام رضا عليه السلام نقل نموده : گوش دادن بآلات موسيقي از گناهان کبيره است { کتاب گناهان کبيره ج 1 ص 259 تا 262 }
شهيد آيت الله دستغيب: کيست که اين نامه مرا به گوش عمامه به سرهاي ايران برساند، هر کسي مي خواهي باش! خودت را مجتهد مي داني، مقدمات خوان مي داني، نمي دانم، هرچه خودتان مي دانيد. بر تو واجب است امروز تبعيت از يک نفر، تو حق نداري در مقابل رهبر حرفي بزني، تماماً بايد تبعيت کنند... هر عمامه سري که از رهبر مکرم فاصله بگيرد، لعنت خدا برش باد... مواظب باشيد گرگ ها شما را از رهبر الهي جدا نکنند.
رهبر فقيد انقلاب اسلامي رحمة الله عليه مي فرمايد:«موسيقي خيانت است به مملکت ... خيانت است به جوان هاي ما ... اين موسيقي را بکلي حذفش کنيد»و رهبر معظم انقلاب مي فرمايند : «(موسيقي)با اهداف نظام جمهوري اسلامي سازگار نيست»و آيةالله صافي مي فرمايد : «(موسيقي )مطلقا حرام است»
رهبر معظم: موسيقي اگر انسان را به بيکارگي و ابتذال و بي حالي و واخوردگي از واقعيت هاي زندگي و امثال اينها بکشاند، اين موسيقي، موسيقي حلال نيست؛ موسيقي حرام است. موسيقي اگرچنان چه انسان را از معنويت، از خدا و از ذکر غافل کند، اين موسيقي حرام است. موسيقي اگر انسان را به گناه و شهوتراني تشويق کند، اين موسيقي حرام است، از نظر اسلام اين است.
رهبر معظم : موسيقي اگر اين خصوصيات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نيست..بنابراين، آن چيزي که شاخص حرمت و حليت در موسيقي است و نظر شريف امام هم در اواخر حيات مبارکشان – که آن نظريه را در باب موسيقي دادند – به همين مطلب بود، اين است.
تذکري با دعا جهت ايام فاطميه : خدايـــــــــــــــا توفيق حزن و عزاداري در ايام فاطميه را به ما عنايت فرما و مـا را از غافــلان قرار نده و به حق فاطــمه زهـراء سلام الله عليها فرج امام زمان عليه السلام را برسان... آمين يا رب العالمين و يا ارحم الراحمينپیام+}
سينه اي کز معرفت گنجينه اسرار بود ...-پیام+ }
جهت اطلاع :برخي قيلي دارند که : هر کس بگويد موسيقي مطلقا حرام است خلاف حکم خداوند حکم نموده است و جزء کافرين و ظالمين و فاسقين ميباشد و در آتش جهنم خواهد بود ... ؟؟!! (فعلا صلاح نميدانم نشاني اين مطلب فاسد را ذکر و شخص متفکري که اينقدر به مغزش فشار آورده است را معرفي کنم)...ولي با اين حساب (باطل) مثلا حضرت آية الله صافي جزء اين سه دسته و جهنمي هستند(نعوذ بالله از شرّ شخص پرستان بي منطق)
هرجاهل غيرمتخصصي با علم باينکه درنظر اکثر مراجع عظام موسيقي مطرب حرام ست.بيايد وجوري کلمات را بهم بپيچد که گوئي همه مراجع، مطلق موسيقي را حرام کرده اند.چنين شخصي کذاب ست.واين غيرمجتهد اگرازنزد خود بگويد نظر خدا اين است!آيات{44الي46مائده}اورا کافروفاسق وظالم مي نامد./اما اگرمرجع تقليد عزيزي خلاف نظرمشهور،مطلق يک امر را ممنوع اعلان کند چون عالم وعادل ست نزد خدا مقصر نيست بلکه يک اجر دارد.
چقدر خوب شد فهميديم که قسيم الاجر مراجع چه کسي است؟! (کساني که دوست دارند بدانند مرجعشان چقدر اجر ميگيرد به شخص متفکر مورد نظر مراجعه فرمايند)
کسي که چند ماه تمام است با جهالت و لجاجت حکم خدا را در حرمت مطلق موسيقي معرفي مي کند. و اکثريت مراجع و همه مقلدين ديگر مراجع را در لفافه و مستقيم انسانهاي فاسد و موسيقي پرست و بي توجه به ياد خدا معرفي ميکند. و هيچ حرف حق و هيچ منطقي حتي از چند نفر از موافقين ضمني خودش نمي پذيرد. لجاجت و جهالت او عمري ست نه علوي
حقير هيج جا حکمي و فتوايي از خود صادر نکرده و در چند مطلب مختلف پيرامون موسيقي مواردي را ذکر نموده ام که فتواي مراجع در آن هست ، آيه در آن هست ، روايت در آن هست . توصيه هاي بزرگان هم در آن هستفتوي :1- پیام+}-2 پیام+}
هر جا ظاهر آيات مطلوب ماست آنرا مي نويسيم. هر جا مضمون روايتي به نفع ماست مي نويسيم. هر کجا نظري از مرجعي مطلوب ماست آنرا درشت و تکثير مي کنيم. ته ش هم ميگويم ما حکم و فتوايي از خود نداديم! مسلمان! شاخص و ملاک نظر مراجع است. اکثريت مراجع ميگويند موسيقي دو دسته است. قسمت لهوي و مطرب آن حرام است. باستثنا يکي دو تا از مراجع که گفته مي شود مطلق آن را منع کرده اند. تمام مساله همين است.
اگر کسي چشم بينا و گوش شنوا و دقت نظر داشته باشد خواهد ديد اول فتاواي گروهي از مراجع بيان شده (و در همان جا اشاره به مطرب و لهوي هم شده است که حکمش چگونه است) و بعد هم در مطالب بعدي ، آيات و روايات و نصايح و مصاديقي بيان شده است ... تمام و کمال مسئله همين است و لا غير
مطالبي که اول قرار گرفته : فتوي :1- پیام+}-2 پیام+} ... مطالب بعدي هم همين مطالب را تأييد ميکند بطور مثال: پیام+}
سروران بزرگوار: جواب سوالات هفتگانه چيست؟!{{ پیام+}}}
سلام يک کسي امام و رهبري را مخطي معرفي مي کند. مکررا مطلق موسيقي را نفي مي کند. جامعه مجريان و بازيگران را به نحوي فاسد معرفي مي کند. با نظرات افراطي و جاهلانه فضاي حمله ي عموم را به فقها و موازين فقهي ايجاد ميکند. چندين جا رسما مي گويد بنده کارشناس نيستم اما باز مطلوب خودش را از آيات و روايات و فتاوا مصادره به مطلوب ميکند. تذکر دهها کاربر دلسوز طلبه و مذهبي را با لطايف الحيل دور مي زند
و باز دخالت در امري ميکند که تخصص آن را ندارد. شما باشيد چه مي کنيد؟اگر يک شخص مطب جعلي بزند و کار او مضر براي جامعه باشد. اگر يک کسي رانندگي کند و تصديق نداشته باشد. اگر کسي وکالت کند و قوانين را غلطي به مردم معرفي کند. بنظر شما جايي نبايد باشد که ازو چند سوال کند که چرا؟ و به چه حقي؟ بله درين موارد جائي داريم بنام جرائم رايانه اي که ظرف يک هفته آي پي شخص بيرون آورده مي شود.
گزارش اين کار خدمت دادسراي روحانيت عرضه مي شود که آقا يک انسان بزرگواري بدون اين که تخصصي داشته باشد در مسائل پيچيده فقهي سخنگو شده است و فضاي بي منطقي و بدبيني به فقهاي عظام ايجاد کرده به نحوي که عموم در لفافه به فقها توهين ميکنند و اين کاربر مقدس را به يک صرف چاي در دادسراي روحانيت دعوت نماييد تا توضيح مختصري عرضه کند.. به نظر شما راه بدي ست؟؟ والسلام.
فإنه من استثقل الحق أن يقال له او العدل ان يعرض عليه کان العمل بهما اثقل عليه فلا تکفّوا عن مقالة بحق - ... زيرا کسي که شنيدن حق ، يا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد ، عمل کردن به آن براي او دشوارتر خواهد بود ، پس از گفتن حق خودداري نکنيد... {نهج البلاغه خطبه 216}
پس از درگذشت آدم ...پیام+ }
دلالت بر شادي او ميکرد { پیام+ }
جاهليت استثناء ندارد ... {   پیام+ }
ما افغاني هستيم ... ما ايراني هستيم ... ما پاکستاني هستيم ... ما آمريکايي هستيم ... ما انگليسي هستيم ... ما عراقي هستيم ... ما عرب هستيم ... ما عجم هستيم ... ««همه اش ............... کليک نماييد {{{ پیام+ }}}
لعنت خدا و ملائکه و انبياء و صديقين و شهدا بر اولي و دومي و سومي و هر کس ذره اي ميل و محبت به آن خبيثان داشته باشد
برای مشاهده پیام های بیشتر لطفا وارد شوید
vertical_align_top