شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

+ موسيقي:
1-مطلقا حرام است
2-اگر مطرب و مناسب مجالس لهو و عياشي باشد حرام است
و تشخيص هم با عرف است
سوال:
1-موسيقي يعني چه؟
2-مطلقا يعني چه؟
3-مطرب يعني چه؟
4-لهو و آلات لهو يعني چه؟
5-مجالس خوشگذراني يعني چه؟
6-مناسب مجالس خوشگذراني يعني چه؟
7-عرف يعني چه؟

براي عمل به فتواي مرجع
حداقل
بايد جواب اين سوالات را
دقيق
بدانيم و الا خيلي راحت آلوده ميشويم
البته اگر الآن آلوده نباشيم...
.

خطا در آدرس عکس
دوستان دقت داشته باشيد مطلب 1 و 2 برگرفته از فتواي مراجع تقليد ميباشد
جواب سوالات هفتگانه متن چه ميشود؟؟!!
ممنون...
شاه توري
من اينقدر مي دونم که اسلام با گذشت زمان انعطاف پذير تر ميشه و اينکه موسيقي رو حرام کردند وفقط ميگند براي سرود و... ديگه افراد جامعه کمتر بهش توجه مي کنند وخود صداوسيما هم به اين موضوع پي برده براي اينکه به تونه جوون ها رو جذب کنه بايد موسيقي رو جزويي ازبرنامه هاش کنه
پاکزاد
من همچنان مصرم ک موسيقي غذاي روحه و تا زماني ک آيه اي از قرآن معرفي نشه و خودم تفسير شو نخونم همچنان مخالف حرام بودن خواهم بود.
جواب سوالات هفتگانه متن چيست؟؟!!
شاه توري
شايد اکنون يکم پافشاري براي حذف موسيقي باشه ولي باگذشت زمان مجبورند که باهاش برخورد طبيعي کنند.همانطور که خيلي از موارد دراوايل انقلاب به شدت باهاش مخالفت ميشد واکنون يک چيز طبيعي هست. ذات انسان جوري هست که باموسيقي آروم ميشه،همونطور که خيلي ازشاعران ما نوازنده هم بودند
جناب «بيا تا قدر يکديگر...»براي ديدن آيات مراجعه فرماييد    پیام+}
جناب شاه تور «حرام محمد حرام الي يوم القيامة و حلال محمد حلال الي يوم القيامة» چه ميشود؟!
سلام بزرگوار ... منم با نظر بيا تا قدر يکديگر عزيز موافقم ...و حس ميکنم شما يکم افراطي به اين مسئله رفتار ميکنيد... البته من با هر موسيقي موافق نيستم..
شاه توري
اگه مثل شما بخوايم فکر کنيم که تمام شبکه هاي صداوسيما بايد 24ساعت قرآن پخش کنند! هرچيزي حدي داره، بايد ديد حضرت محمد چه نوع موسيقي رو حرام کرده اند بعدشم قران باگذشت زمان متناسب با زمان خودش هست و دراسلام هيچ تزرير نيست!
جناب «عرفان و ادب» منظورتان اين است که مراجع افراطي فتوا ميدهند؟
جناب «شاه تور» شما فتوايي غير از دو فتواي متن داريد؟
جناب «بيا تا قدر يکديگر ...» سوال 6 يعني (چيزي که مناسب مجالس خوشگذراني است يعني چه؟)مناسبت يعني چه؟
شاه توري
من که اين رو ميدونم کسي به اينجورفتوا ها کمتر توجه ميکنه!حداقل اگه يک قدمي درخيابان بزنيد متوجه اين موضوع ميشيد، البته هر نوع موسيقي قابل شنيدن نيست ولي بااينکه کلاً موسيقي مطلقا حرام است مخالفم حالا هرکي ميخواد فتوا بده!
پاکزاد
لايک برا نظر شاه تور عزيز
شاه توري
يک روزي فتوا دادند استفاده از تنباکو حرام است ومبارزه باامام زمان و... ميرزا شيرازي اين فتوا رو دادند، با گذشت زمان و شرايط اون زمان لازم بود؛ الان چندتا قليوني در يک خيابون هست؟!
جناب «شاه تور» ضمن رعايت ادب بفرماييد حالا که مطلقا حرام است را قبول نداريد و فتواي مرجع شما قسم دوم است « جواب سوالات ششگانه چيست؟»
لايک برا نظر شاه تور بزرگوار...
مسئله تنباکو حکم ثانوي بود و جزء مسائل مستحدثه ولي موسيقي از روز اول اسلام بوده است ...
پاکزاد
خوب شما خودتون هم توي فيدي ک گذاشتيد نظر ما رو تاييد فرمودين توي مورد دوم. کلمه ي اگر تو جمله ي اگر مطرب و مناسب مجالس........... يعنز اگر اينا نباشه موسيقي حرام نيست.
شاه توري
من که دارم ميگم در اين زمينه خودم فتوا ميدم! حرام نميدونم ،پاسور براي خيلي ازمراجعه حرام است ولي مکارم فقط شرطي بودنش رو حروم ميدونه، به نظر من باگذشت زمان فتوا هم تغيير ميکنه درباب موسيقي يعني چاره اي ندارند! شما همين رتبه هاي سايت هاي موسيقي رو ببينيد، موسيقي جزوي اززندگي مردمه که درشادي وغم باهاش آرامش ميگيرند. هرچيزي به جاي خودش
من کجا گفتم اگر اينا نباشد حرام است؟ که حالا شما ميفرماييد اگر نباشد حلال است؟
پاکزاد
از مورد دوم حلال بودن استنباط ميشه ولي يکم دقت ميخواد ک متوجه شد.
بله قبول دارم که پيامبر خبر دادند منکر معروف و معروف منکر ميشود ... ولي حکم اسلام عوض نميشود بلکه نهايتا خيلي مردم احکام را عمل نکنند آخرش امام زمان ميآيد و همه را به شکل اول برميگرداند
شاه توري
من که اسلام روبهترين دين رو ميدونم و به نظر من ديدن اسلام که خودش درآن زمان برخي از وسايل موسيقي و... در مراسم عروسي استفاده ميشد باهمه نوع موسيقي مشکلي نداره ،1400شال پيش اون وسايل بوده والان وسايل فرق کرده، مانند استفاده از ابزارهاي امنيتي که باگذشت زمان فرق کرده.
پاکزاد
اگر ابتداي جمله اگر شرط محسوب ميشه يعني بشرط وجود مواردي ک ذکر شده حرام است. پس اگر مواردي فوق الذکر نباشد حلال است. غير از اينه دوستان؟
جناب «بيا تا قدر يکديگر ...» خوب سوالات هفتگانه هم بيشتر مربوط به 2 است براي پيدا کردن موسيقي حلال ( به قول شما ) بايد جواب سوالات مشخص شود
شاه توري
مثلاً اگر شما رئيس صداوسيما بشيد تمام ملت پناه ميبرند به ماهواره! در جنگ نرم اگه مثل شما پيش برند که ملت گريزان ميشند!
من که از خودم سخني ننوشتم عزيز دلم اين فتواي مراجع است .
شاه توري
مراجع خب بايد نرمش نشون بدند
پاکزاد
نه ديگه من حواسم به جمله ي بالا نبود. وقتي داره واضح ميگه ديگه نوبت به سوال نميرسه.
پناه بر خدا...
شاه توري
شوخي کردم!دي
جناب «بيا تا قدر يکديگر ...» چرا سوال نداره ؟ اگر معناي کلمات بالا مشخص نشود من از کجا بدانم کدامش حلال است و کدامش حرام؟
ممنون جناب «شاه تور»...
شاه توري
بابا شما که ميگيد کلاً موسيقي حرام! ماهم که ميگيم نه! ديگه چه بحثي هست؟نه شما مارو قانع ميکنيد نه ما شمارو!
من هيچ سخني از خود ندارم ... فتواي مراجع مربوط به مسلماناني است که در زمان غيبت مجتهد نيستند و بايد تقليد کنند يا احتياط نمايند.
پاکزاد
سوال نداره که ميگه موسيقي مطلق(بدون هيچ قيدي)حرامه. اگ-------------------ر لهو لعب و مطرب باشه .تشخيص با عرف است. عرف هم جامعه و افراد جامعه مشخص ميکنن . پس اگر لهو و لعب و مطرب نباشه و عرف هم بگه حلاااااله.
سوال 7 - عرف يعني چه ؟ (آيا عرف همه مردم جامعه ؟ آيا عرف متدينين به اسلام ؟ آيا عرف مسيحي ها؟آيا عرف يهودي ها؟ )
پاکزاد
عرف جامعا اسلامي ک ما توش زندگي ميکنيم.
يعني عرف عراق و افغانستان و پاکستان و غيره ... نه؟
پاکزاد
هر کس ب دين خودش. همه اديان قابل احترامن هرچند اسلام کاملترينه.
پاکزاد
من ازين في متوجه شدم موسيقي حلاله واضح و روشنه نياز به تفسير و توضيح نداره. ولي نميدونم شما چرا نميخواي فيد خودتونو باور کني. موسيقي اين ور آبي حلاله حلاله. يا علي.
در فتواي مراجع ننوشته اين ور آبي حلال و اونور آبي حرام
جناب «بيا تا قدر يکديگر...» بيا تا قدر دينمان را بدانيم
پاکزاد
قدر دينمو ميدونم افتخار ميکنم ک مسلمونم. اگه حرامن ارشاد مجوز پخش نده لطفا. غيره اينه؟ آره اونور آب با اون وضعيتاي بد ک خودتون فيدشو گذاشته بوديد حرام ولي اينايي ک تو کشور خودمونن با مجوز ارشاد آهنگ ميدن بيرون جايي برا بحث نداره.
بالاخره مراجع بايد فتوا و مجوز بدهند يا وزارت خانه ها؟
پاکزاد
قرآن
پاکزاد
آيات رو حتما مطالعه ميکنم
پاکزاد
اسلام دين خشک و زبر نيست! و اين افراط تفريطا ..............
اي بابا يعني اين همه روز بدون مطالعه فقط به مطالب حقير و عکسهايش نگاه ميکرديد؟
پاکزاد
نخنخير الاف نيستم. اون فيدتون ک برام گذاشتين رو الان ديدم. بايد تفسيرشون رو بخونم.
ممنون ... ببخشيد قصد جسارت نداشتم ...
اسلام دين اکمل و اتم و خاتم و بسيار دقيق است
سروران بزرگوار : جواب سوالات هفتگانه چيست؟!
سلام آقاي شاه تور.آيا آيه اي ويا فتوايي از قرآن يا پيامبر داريد که صدق اين موضوع رو ثابت کنه.اگر موسيقي مطلقا حرام هست پس حضرت داوود(ع) کار حرام انجام ميداده استکه به نام پيامبر موسيقي دان شناخته شده است.
جناب «2-علي قاسم»براي ديدن آيات مراجعه فرماييد  پیام+}
به نام خدا . سؤال هشتم : آيا بين آهنگ به صرف و خوانندگي با آهنگ فرقي هست ؟ ... يا مراجعي كه فتوا به حلّيت آهنگ هايي ( خوانند گي )كه مطرب نيستند داده اند آيا مبناي علمي و روايي داشته اند و يا از خودشان اجتهاد شخصي كرده اند ... جواب اين سئوالات خيلي ساده است و هركسي مي تواند با مراجعه به مجتهد خود آن را بيابد . ( نه افراط و نه تفريط ) مويد باشيد .
ممنون جناب ارجمند لنگرودي ... ضمن اينکه بخاطر محدوديت تعداد کلمات در ارسال مطلب نميشود چيزي به متن اضافه شود بايد عرض کنم اين سوالات مربوط به دو فتواي بالا ميشود لذا اگر سوال يک جواب داده شود احتياجي به سوال هشتم شما نيست / و حلّيت موسيقي غير مطرب و غير لهو هم براي خودش مبناي علمي دارد منتها اگر جواب سوالات هفتگانه مشخص نشود کما اينکه براي خيلي از ما معلوم نيست در تعيين مصداق به مشکل برميخوريم
جناب «3-دلشکسته» ممنون از حضورتان ... /هر کس به حسب نفس اماره از موسيقي خوشش مي آيد ولي عقل بر خلاف نفس اماره ميگويد ما بايد مطيع حکم خداوند عالم باشيم...
جناب «3-دلشکسته» آهنگ مجاز يعني چي ؟ يعني آهنگي که قرآن و امام زمان مجاز نموده اند؟!
همه ما حجت باطني داريم به نام عقل ... براي رسيدن به مجازها و غير مجاز ها بايد رفت سراغ قرآن و سنت و عقل ...
الان با خدا صحبت کرديد يا با حضرت عزرائيل؟
پس ببينيد خدا چه گفته است و به آن عمل نماييد و مطمئن باشيد خداوند دشمن ما نيست بلکه خير و صلاح ما را ميداند و ميخواهد.
متوجه منظورتان نشدم بزرگوار ...
اگر قرآن هم بخواند فرقي ندارد...
سرور بزرگوار ... شما فتواي مرجع را ببينيد و جواب سوالات متن را بدهيد آن وقت مشخص ميشود چه بايد بکنيد ... از فکر اينکه در جامعه چه هست و چه نيست راه به جايي نميبريد
سلام يک کسي امام و رهبري را مخطي معرفي مي کند. مکررا مطلق موسيقي را نفي مي کند. جامعه مجريان و بازيگران را به نحوي فاسد معرفي مي کند. با نظرات افراطي و جاهلانه فضاي حمله ي عموم را به فقها و موازين فقهي ايجاد ميکند. چندين جا رسما مي گويد بنده کارشناس نيستم اما باز مطلوب خودش را از آيات و روايات و فتاوا مصادره به مطلوب ميکند. تذکر دهها کاربر دلسوز طلبه و مذهبي را با لطايف الحيل دور مي زند
و باز دخالت در امري ميکند که تخصص آن را ندارد. شما باشيد چه مي کنيد؟اگر يک شخص مطب جعلي بزند و کار او مضر براي جامعه باشد. اگر يک کسي رانندگي کند و تصديق نداشته باشد. اگر کسي وکالت کند و قوانين را غلطي به مردم معرفي کند. بنظر شما جايي نبايد باشد که ازو چند سوال کند که چرا؟ و به چه حقي؟ بله درين موارد جائي داريم بنام جرائم رايانه اي که ظرف يک هفته آي پي شخص بيرون آورده مي شود.
گزارش اين کار خدمت دادسراي روحانيت عرضه مي شود که آقا يک انسان بزرگواري بدون اين که تخصصي داشته باشد در مسائل پيچيده فقهي سخنگو شده است و فضاي بي منطقي و بدبيني به فقهاي عظام ايجاد کرده به نحوي که عموم در لفافه به فقها توهين ميکنند و اين کاربر مقدس را به يک صرف چاي در دادسراي روحانيت دعوت نماييد تا توضيح مختصري عرضه کند.. به نظر شما راه بدي ست؟؟ والسلام.
من خودم شخصا احتياط ميکنم و سعي مي کنم موسيقي گوش ندم.به نظر بندهگوشي که قراره صداي امام زمان رو بشنوه نبايد هر چيزي بشنوه
ممنون جناب «اظهر من الشمس» ...
پاکزاد
راستش تصميم گيري سخت شده. من مطابق قرآن عمل ميکنم. و در پي تفاسير آيات هستم.
پاکزاد
اين آقايي ک به طاها به يس رو ميخونه هم جز موسيقيه؟
جناب «بيا تا قدر يکديگر...» شما قرآن و آيات موسيقي را با تفسيرش بخوانيد ولي اگر متخصص نيستيد بايد فتواي مرجعتان را هم بدانيد و توضيحش را هم بلد باشيد و الا راه به جايي نميبريد.
پاکزاد
فتواي مرجعم رو ميدونم کاملا. منتهاي مراتب يه چيزايي برام گنگه. خودم دنبالش برم خيلي بهتره شايد راحت تر بتونم درک کنم.
يعني فتواي مرجع شما غير از دو نظر بالا است؟! / اگر چنين است بفرماييد تا ما هم ياد بگيريم / ... بله تحقيق و تعميق در مسائل دين اسلام خيلي خوب است و تقليد نبايد مانع از مطالعه و بررسي و تحقيق و تعميق انسان شود.
.:آيينه:.
موسيقي حواس آدم رو پرت ميکنه..سر درس اخلاق يکي از مراجع که نام نميبرم بودم..ايشون با لطافت خاصي فرمودند..بالاخره ما بالاجبار از صبح تا شب گوشمون موسيقي هاي مختلفي رو ميشنوه..گاهي هم خودمون گوش ميديم..اينها همه حرام نيست..ولي بهتره گوش نديم..چون ما رو از عرفان ومعرفة الله دور ميکنه..حواسمون رو پرت ميکنه..
.:آيينه:.
گاهي برخي موسيقي ها باعث دور شدن از گناه هم ميشن..گاهي يه غفلت کوچيک با يه نواي زيبا تلنگري بهش ميخوره..براي خودم پيش اومده..اشعاري که خونده ميشن بعضاً معرفت آدم رو هم بالا ميبرن..چون شعراي اونها عارف بودند..مثلا اشعار حافظ من يکي رو از عالم ماده دور ميکنه..ولي همين شعر رو اگر يک آدم فاسد بخونه که خودش مفسده ايجاد ميکنه..خب حرامه!
.:آيينه:.
بحث عادتها هم هست..وقتي گوش به موسيقي عادت کنه..هميشه ميخواد موسيقي بشنوه..به قرآن هم عادت کنه ازش دل نميکنه..ولي اصلش اينه که بهترين موسيقي نواي قرآنه..و واقعا اگر گوش عادت کنه به نواي قرآن، اون رو به هر چيزي ترجيح ميده..معجزه ي خداست ديگه..امتحانشم مجاني که هست هيچي کلي هم برکات داره..ولي با جناب ياسيدالکريم موافقم درباره نکوهيده بودن افراط و تفريط..
ممنون جناب «آيينه» ... اگر لطف بفرماييد سوالات هفتگانه را هم که مربوط به فتواي مرجع تقليدتان هست بنويسيد استفاده ميکنيم
و همچنين اگر ممکن است توضيح دهيد افراط و تفريط در موسيقي به چه معنايي است ؟!
آيا فتواي شماره 1 افراط است ؟ يا فتواي شماره 2 تفريط است ؟ يا اينها حد وسط است و افراط و تفريط دو فتواي ديگري است که ما خبر نداريم؟
هو الرحمن/ بچه شيعه اي که گوش سرش روهدايتکنه،کنترلکنه و به شنيدن چيز هايخـوب و غير گناهعادت بده،يواش يواش گوش ِدلش هم باز مي شه.../ اون وقت ميتونه چيزايي روبشنوه که با گوش ِسرش نميشنيده
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن /// به رخت نظاره کردن سخن خدا شنيدن ///... /// --- (خودسرائي) : چه بد است صوت اغيار ز هواي دل شنيدن /// به بدان نظاره کردن گنه و خطا شنيدن----- پیام+}
.:آيينه:.
سلام عليکم..من خيلي آدم واردي نيستم..در حد پاي منبر نشستنهام بلدم..ولي هميشه در حد توانم سعي کردم شرعيات رو رعايت کنم..نظر مراجع محترمه..ولي من نظر نميتونم بدم چون کامل نميدونم..افراط و تفريط يعني پيشي گرفتن از خدا و رسول و ائمه اطهار سلام الله عليهما..
.:آيينه:.
البته که هر چيزي که لهو و لعب باشه حرامه..
جناب « آيينه » از حضور با معرفتتان بسيار متشکرم ولي چون نوشته بوديد با افراط و تفريط مخالف هستيد سوال کردم و ميخواهم بدانم افراط و تفريط در اين مطالب حقير به چه شکلي است؟
.:آيينه:.
خواهش ميکنم..لطف داريد..اينکه من خودم در ديدار رهبري با هنرمندان از بان ايشون شنيدم که ساز مينوازند با اينکه الان دارم ميبينم تناقض داره..يعني رهبر معظم انقلاب هم چيزي رو استفاده ميکنن و هم اون رو نهي ميکنن اون هم به اين شدت..عجيب بود براي من..ولي خب عرض کردم چون جديدا راجع به اين مسائل مطالعه اي نداشتم..بحث رو به اهلش واگذار ميکنم..
آيا شما نميخواهيد به فتواي مرجعتان عمل کنيد؟
.:آيينه:.
چرا..عمل ميکنم..
فتواي مرجع شما کدام است شماره 1 يا شماره 2؟
ممنون جناب «محمد اميدواري» از نظر شما ... خيلي طرح خوبي است ... با توجه به رشته شما اميدواريم براي ما تاريخ و معناي اين لغات را واضح گردانيد
فإنه من استثقل الحق أن يقال له او العدل ان يعرض عليه کان العمل بهما اثقل عليه فلا تکفّوا عن مقالة بحق - ... زيرا کسي که شنيدن حق ، يا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد ، عمل کردن به آن براي او دشوارتر خواهد بود ، پس از گفتن حق خودداري نکنيد... {نهج البلاغه خطبه 216}
پس از درگذشت آدم ...پیام+ }
جناب «جور وا جور» مسلمان (يعني شيعه اثني عشري) فقط نگاهش به خداوند است و دين او بنابر اين هر چه را فرستاده خدا امر کند انجام ميدهد و هر چه را نهي کند ترک مينمايد / ملاک قرآن و سنت و عقل است نه رسانه ها / آيا براي قيامت جوابي آماده کرده ايم ؟!
دلالت بر شادي او ميکرد {  پیام+ }
جاهليت استثناء ندارد ... پیام+ }
ما افغاني هستيم ... ما ايراني هستيم ... ما پاکستاني هستيم ... ما آمريکايي هستيم ... ما انگليسي هستيم ... ما عراقي هستيم ... ما عرب هستيم ... ما عجم هستيم ... ««همه اش ............... کليک نماييد {{{  پیام+ }}}
لعنت خدا و ملائکه و انبياء و صديقين و شهدا بر اولي و دومي و سومي و هر کس ذره اي ميل و محبت به آن خبيثان داشته باشد
يک ساعت روضه خواندن و حديث گفتن هيچ شيخ و مدعايي اندازه ي 1دقيقه گوش دادن به دوتار حاج قربان سليماني آدم را به ملکوت نميبرد
سلام عليکم جناب «3N Rocket» ممنون از حضور و نظرتان / بنا نيست به ملکوت برويم بايد ببينيم الله چه فرموده و چه ميخواهد همان را ببريم تا برسيم
انا لله و انا اليه راجعون نه انا الي الملکوت راجعون / البته عوالم مختلف را نبايد با هم قاطي نمود : عالم لاهوت ، عالم جبروت ، عالم ملکوت ، عالم ناسوت و البته عالم ... بگذريم / بازهم متشکرم از بزرگواري شما سرور مکرم
عارفان از موسيقي هاي مقامي بسيار استفاده مي کردند و به گونه اي در اين سبک ها استاد بودند.الله به هيچ وجه حرام نکرده است.شما مي گوييد حرام است.صداي آبشار، صداي پرندگان،بلبل،صداي طوفان.آهنگ ها نيز از همين صداها تشکيل شده است. مراقب خودتان باشيد«چه کسي حلال خدا را حرام کرده است؟»
سلام عليکم جناب« 3N Rocket » ممنون از حضور شما / در عرفان شيعي پله اول مقيد بودن به شرع مقدس اسلام است و ما امثال سلمانها و شيخ بهايي ها و علامه طباطبائي ها و علامه طهراني ها و علامه قاضي ها و ... را عارف ميدانيم نه هر دکان داري را و اينها به هيچ وجه من الوجوه اهل موسيقي نبوده اند / دقيقا علما و مراجع شيعه طبق دستور الله و رسول الله و ائمه عليهم السلام و قرآن و عقل موسيقي را حرام نموده اند /
موسيقي اصطلاحي و متعارف ملاک است نه موسيقي لغوي و کلي ... يعني اگر کسي به شما بگويد بيا 100 هزار تومان بده تا برويم يک کنسرت موسيقي بشنويم و بعد شما را ببرد کنار يک کوه و بگويد گوش کن به صداي آبشار و بلبل ها و باد ، خنده دار نيست و آيا شما اين را کنسرت موسيقي ميدانيد؟! و آيا عرف مردم دنيا اين را کنسرت موسيقي ميدانند ؟!! / شراب هم از انگور درست ميشود / ممنون که به حقير تذکر ميدهيد
هيچ کس حق و قدرت ندارد حلال الله را حرام و حرام الله را حلال کند پس طبق نظر الله و رسول الله و ائمه عليهم السلام و قرآن و عقل بايد به فتواي مراجع تقليد 1400 ساله شيعه ، گوشهايمان را از موسيقي که جز صداي شيطان چيز ديگري نيست پاک نماييم
" علما و مراجع شيعه طبق دستور الله و رسول الله و ائمه عليهم السلام و قرآن و عقل موسيقي را حرام نموده اند - " امامت و ولايت " چقدر جسارت در افترا بستن به علما.. يالله. رسما مطلق موسيقي را بدون هيچ قيد و بندي حرام معرفي ميکند..و نظر برخ محدود را به دروغ؛ نظر عام و همه ي علما مي خواند. باللعجب.
و البته هيچ کس گوش دادن به صداي بلبل و آبشار و باد را حرام ننموده است چراکه در نظر عرف مردم دنيا اينها موسيقي اصطلاحي نيست هر چند لغواً اينها موسيقي باشند حتي علمايي که ميفرمايند موسيقي مطلقا حرام است صداي بلبل و آبشار و باد را حلال ميدانند پس بايد بعد از آنکه ما مرجع تقليدمان را مشخص ميکنيم طبق يکي از دو نحوه فتوا که در متن اصلي آمده ، حکم الله را گردن نهيم 1- موسيقي مطلقا حرام است 2- اگر مطرب
و مناسب مجالس لهو و عياشي باشد حرام است ، و تشخيص هم با عرف است /// سوال: 1-موسيقي يعني چه؟ 2-مطلقا يعني چه؟ 3-مطرب يعني چه؟ 4-لهو و آلات لهو يعني چه؟ 5-مجالس خوشگذراني يعني چه؟ 6-مناسب مجالس خوشگذراني يعني چه؟ 7-عرف يعني چه؟ براي عمل به فتواي مرجع حداقل بايد جواب اين سوالات را دقيق بدانيم و الا خيلي راحت آلوده ميشويم البته اگر الآن آلوده نباشيم...
بسيار از حضور شما سرور مکرم جناب « 3N Rocket » سپاسگزارم
من خودم به هيچ وجه آهنگ گوش نمي دهم.اما از صداي دوتار و موسيقي هاي مقامي خيلي خوشم مي آيد.و تنها دليلش اين است که دلم را مي لرزاند.شايد عارفي که در عرفان غرق شد مثال بهتري باشد.همانند مولانا و حافظ و از همه ي اين ها بالاتر شمس تبريزي/بنده منظورم از صداي بلبل و آبشار اين بود که خداوند هم زيبايي هايي از نوع صدا را دوست دارد
احسنت / خوش آمدن دل در عرفان مخصوصا مردود است / همين لرزيدن دل دليلي بر اطراب است / شخصيت مولانا و شمس و حافظ قابل احترام است و عظيم ولي علامه طباطبائي و امثال ايشان در عرفان مقامي فراتر دارند / سخن شما درباره آبشار و باد و بلبل صحيح است و قابل تحسين / بسيار از پيگيري و لطف شما سرور گرامي متشکرم ... التماس دعا ... يا علي {  پیام+ }
برای مشاهده پیام های بیشتر لطفا وارد شوید
vertical_align_top