دوستان و همراهان گرامى مىتوانند سؤالات مورد نياز خود را همينجا مطرح فرمايند تا انشاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مىشود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن
پيامهاي اتاق
+
مسئله اي هست که بارها بهش برخوردم ...امروزه کاشت ناخن بسيار در بين دختران زياد شده ...ميخواستم بدونم اين کاشت درسته...وضو وغسل با ناخن کاشته شده صحيح هست يا خير؟
عطر ريحان
91/3/13
سلام عليكم. دو تا مسأله اينجا هست: 1. اصل كاشت ناخن؛ كه فى نفسه (بهخودى خودش) اشکال ندارد ولى با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود. 2. وضو و غسل با ناخن مصنوعى: در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه ميداند امكان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد ...
... در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد كه ناخن اصلى رشد مىكند ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
مانع خود همين ناخن مصنوعى است. ظاهراً موادى است كه مىشود با آن چسب ناخن مصنوعى را از بين ببرند و ناخن را در بياورند و مجدداً بچسبانند؛ ولى اين مواد گرانقيمت است. اگر چنين باشد و شخص توان پرداخت هزينهاش را داشته باشد، بايد اين كار را بكند و هنگام وضو يا غسل، ناخن مصنوعى را در آورد.
+
با سلام:) اگر خانومي در هنگام سجده شلوارش از ناحيه زانو بشکافه جوري که پاش معلوم بشه...حکم اون نماز چجوريه؟
*ابرار*
91/2/15
سلام عليكم. اگر همان وقت (در بين نماز) متوجه شود، بايد فوراً آن را (با چادر يا هر چيز ديگرى) بپوشاند و نمازش صحيح است. البته اگر پوشيدن آن در وسط نماز زمان زيادى طول مىكشد، در اين صورت آن را بپوشاند و بايد بنابر احتياط واجب نماز را تمام كرده و دوباره هم بخواند. و اگر قادر به پوشاندن آن در بين نماز نباشد، بايد نمازش را قطع كند و با حفظ پوشش از اوّل نماز بخواند.
+
سلام خدمت جناب حسان.نظر آيات عظام خامنه اي و مكارم شيرازي و سيستاني در مورد ماهواره چيست؟...ممنون
رزگل
90/8/27
سلام عليكم. طبق نظر آقا(حفظهالله) استفاده از هر نوع تجهيزات ماهوارهاى (حتى براى دريافت شبكههاى استانى)، تابع قوانين و مقررات است و تخلف از قوانين جايز نيست. ولى بهصورت كلى (مخصوصاً براى خارج كشور كه بحث مقررات هم مطرح نيست) فرمودهاند: هرچند دستگاه آنتن ماهوارهاى از اين جهت که صرفاً وسيلهاى براى دريافت برنامههاى تلويزيونى است که هم برنامههاى حلال دارد و هم برنامههاى حرام، ...
... حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفادههاى حلال جايز است؛ ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامههاى حرام را کاملاً فراهم مىکند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست.
ولى همانگونه كه اول عرض شد، براى داخل كشور چون بحث قوانين نظام اسلامى مطرح است، حتى براى استفاده حلال هم تخلف از قوانين جايز نيست؛ فرقى نمىكند مرجع تقليد كدام بزرگوار باشد.
+
ميشه بگيد علت پول ريختن رو جنازه هاي تصادفي خيابون چيه و اين کار دليل شرعي دارد يا نه؟؟؟به نظر من دليل عقلي نميتونه داشته باشه ولي اکثرا ميگن صدقه ست!
حسان
90/8/29
سلام عليكم. علتش را كه بايد از همانهايى كه چنين كارى مىكنند پرسيد. اما چنين كارى مبناى شرعى ندارد و شايد گاهى نوعى توهين هم بهحساب آيد. هرچند اگر قصد افراد كمک جدى به عنوان صدقه يا هديه باشد، از نظر شرعى اشكالى هم ندارد.
يعني هيچ ايرادي نداره صدقه رو به اين شكل بدن!!!؟ خب اينجوري ممكنه به اهلش نرسه...يعني ثواب نيتشون رو ميبرن؟؟؟؟!!! عجيبه!
اگر فقير را به همان معناى شرعى بگيريم (يعنى كسى كه خرج عادى سالانهاش را ندارد و يا درآمدى مستمرّى براى تأمين معيشتش در طول سال ندارد)، هر نيازمندى فقير محسوب مىشود و صدقه دادن به وى اشكالى ندارد. مخارج درمان هم جزو نيازمندىهاست.
+
يه سوال:استفاده از اينترنت وسيستم کامپيوتر اداره در مواقع بيکاري چه حکمي داره ؟ من خيلي از مواقع کارم کم ميشه ...آيا استفاده از اينترنت .نرم افزار ها در محل کار مشکل شرعي دارند ؟ يا منوط به مقرراتي هستند ...ممنون
رزگل
90/8/22
در نهايت اگر ايراد داره چجوري ميتونم مالم رو حلال کنم ...؟لطفا اگر از مديريت سوالاتي در اين خصوص باي دبپرسم رو بفرماييد تا بتونم به جواب برسم ..گاهي جهل ميشه دردسر...
اينگونه امور تابع ضوابط و مقررات همون اداره يا نهاد دولتى و عمومى يا حتى شركت خصوصى است. اصل بر اين است كه استفاده شخصى از امكانات بيتالمال يا شركت مجاز نيست، مگر به همون مقدارى كه براى عموم اجازه دادند. كسى هم اجازه ميده بايد قانوناً چنين اختيارى رو داشته باشه.
+
سلام...خوردن ميوه و...باغي که با اجازه صاحب اونجا رفتيم چه حکمي داره؟؟اين که ميگن تا وقتي اونجايي خوردن اشکال نداره اما بيرون بردن اشکال داره درسته؟
عطر ريحان
90/8/19
سلام عليکم . ظاهرا هر دو اگر با اجازه صاحب باغ باشد مشکلي ندارد. حکم به صورتي که در سؤال آمده نيست بلکه مربوط به شخص مسافر و رهگذري است که از کنار باغي عبور مي کند و آن باغ حصار ندارد و يا شاخه هاي درخت از ديوار بيرون آمده و در مسير رهگذران قرار گرفته براي اين افراد رهگذر جايز است به مقدار حاجت از ميوه ها استفاده کنند اما چيدن و بردن و يا زياده روي و ضرر رساندن به باغ جايز نيست
و احتياط آن است که در صورت يقين به عدم رضايت مالک از تصرف خودداري نمايند( مقام معظم رهبري حفظه الله)
+
دفتر حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي (مد ظله العالي): با توجه به اينکه اگر دختران مسلمان و متديّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى بند و بار و لامذهب پست هاى مهم را اشغال مى کنند، به افراد متديّن اجازه داده مى شود که حجاب را در خصوص مواردى که ضرورت دارد رعايت نکنند، ولى در غير آن موارد حتماً مراعات نمايند ــــ اين رو که خوندم برام جالب بود.... اين يعني چي؟
حسان
90/7/16
بنده هم شنيده بودم، مستندش را هم مىفرموديد خوب بود. قاعدتاً جواب ايشان مربوط به خارج از كشور و جاهايى است كه منع حجاب مىكنند و دختران محجبه را به مدارس راه نمىدهند و آن هم حتماً مورد خاصى بوده با همان شرط ضرورت واقعى! به همان مقدار رفع ضرورت. البته تشخيص ضرورت هم با مكلف است و صِرف تحصيل هميشه و همهجا ضرورت محسوب نمىشود، چه اينكه روشهاى مختلف ديگرى هم ـ مخصوصاً امروزه ـ براى تحصيل وجود دارد
بله در سايت ايشان ديدم http://persian.makarem.ir/estefta/?it=1065&mit=654 همانطور كه حدس مىزدم پاسخ ايشان مربوط به ممنوعيت حجاب در تركيه از طرف لائيکها بوده و اختصاص به همان مورد ضرورت دارد. تشخيص ضرورت واقعى هم به عهده خود مكلف است و تشخيص فقيه و مجتهد نمىتواند ضرورت اثبات كند. توضيحش بماند براى فرصت بعدى انشاءالله.
+
سلام :) حکم خريد كردن از فروشنده هاي مترو رو ميخواستم..
حسان
90/7/5
سلام عليكم. از چه نظر؟ از اين جهت كه نمىدانيد كه اموالى را كه براى فروش گذاشتهاند، از چه راهى بهدست آوردهاند؟ يا منظورتان جهت ديگرى است؟
+
عذر شرعى و خواندن سورههاى سجدهدار
ساقي رضوان
90/6/27
با توجه به اينكه سورههايى كه سجده واجب دارند، در جزءهاى 21 به بعد آمده (كه در دهه سوم ماه مبارك رمضان تلاوت مىشود)، نظر مراجع محترم در مورد خواندن اين سورهها توسط كسانى كه عذر شرعى دارند، در جدول بالا آمده است. اگر سؤال خاصى بود بفرماييد تا پاسخ داده شود. از بزرگوارى هم كه يادآورى كردند ممنونم.
با اجازتون راه حلي رو بگم: هر شخص با تناسب به زمان ميتونه از سوره اي شروع کنه که به سجده واجب نخوره.....مثلا به جاي جز اول از جز
به مسأله 1094 رساله حضرت امام(ره) مراجعه فرماييد: «اگر انسان موقعى كه آيه سجده را مىخواند از ديگرى هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نمايد و اگر به گوشش خورده يك سجده كافى است.
+
راهنمايى مقلدين مقام معظم رهبرى حضرت آيتالله العظمى خامنهاى(حفظهالله)
ايميك
90/6/27
سؤال: در مقايسه با ساير مراجع محترم، اكثراً (چه در داخل كشور و چه در خارج) مقلد مقام معظم رهبرى(دام ظله) هستند. اما رساله عمليه كامل و جامعى از ايشان در اختيار نيست. تكليف مقلدين چيست؟ و چگونه مىتوانند به فتاواى ايشان دسترسى داشته باشند؟
كتابى هم كه تصوير آن را بالا مشاهده مىكنيد (رساله آموزشى)، از همان كتاب اجوبةالاستفتائات و برخى استفتائات و فتاواى ديگر گرفته شده و بهصورت دستهبندى شده و روان توسط مؤسسه فرهنگى امين (وابسته به نهاد نمايندگى ولى فقيه در سپاه) و با تأييد دفتر مقام معظم رهبرى(دام ظله) منتشر شده است.
+
سلام عليکم.براي سجده بايد شست پا روي زمين باشه
/ ايا انگشتان ديگه روي زمين باشه اشکال داره؟
*زهرا.م
90/6/21
سلام عليكم. طبق فتواى حضرت امام(ره)، در سجده بنا بر احتياط واجب بايد سر دو انگشت بزرگ پاها را به زمين بگذارد و اگر فقط انگشتهاى ديگر پا يا روى پا را به زمين بگذارد يا بهواسطهى بلندبودن ناخن، سرِ شَست به زمين نرسد نمازش باطل است.
مقام معظم رهبرى(حفظهالله) هم مىفرمايند: در سجده بايد علاوه بر پيشاني، کف دو دست و سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را نيز بر زمين بگذارد.