شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت دماسنج
+ سلام خدمت جناب حسان.نظر آيات عظام خامنه اي و مكارم شيرازي و سيستاني در مورد ماهواره چيست؟...ممنون
رزگل
90/8/27
حسان
سلام عليكم. طبق نظر آقا(حفظه‌الله) استفاده از هر نوع تجهيزات ماهواره‌اى (حتى براى دريافت شبكه‌هاى استانى)، تابع قوانين و مقررات است و تخلف از قوانين جايز نيست. ولى به‌صورت كلى (مخصوصاً براى‌ خارج كشور كه بحث مقررات هم مطرح نيست) فرموده‌اند: هرچند دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفاً وسيله‌‏اى براى دريافت برنامه‏‌هاى تلويزيونى است که هم برنامه‏‌هاى حلال دارد و هم برنامه‌‏هاى حرام، ...
حسان
... حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‌‏هاى حلال جايز است؛ ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‏‌هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏‌کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست.
حسان
آيت الله مكارم: باتوجه به اين که غالب برنامه هاي آن فاسد است و اثرات منفي در پي دارد و در هر خانه اي وارد شود غالبا از آن سوء استفاده خواهد شد استفاده از آن جايز نيست.
حسان
آيت الله سيستانى: استفاده از ماهواره اگر مفسده نداشته باشد، جايز است و ديدن فيلم‏هاى مستهجن جايز نيست و تهيه آن در صورتى كه اطمينان پيدا شود ديگران از آن استفاده بدى نمى‏كنند، اشكال ندارد.
حسان
ولى همان‌گونه كه اول عرض شد، براى داخل كشور چون بحث قوانين نظام اسلامى مطرح است، حتى براى استفاده حلال هم تخلف از قوانين جايز نيست؛ فرقى نمى‌كند مرجع تقليد كدام بزرگوار باشد.
خيلي ممنون حاج آقا . لطف كرديد
تسبیح دیجیتال
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top