شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بررسى و شناخت موضوعات مورد نياز احكام و پاسخگويى به مسائل شرعى (احكام) شما عزيزان و بزرگواران
دوستان و همراهان گرامى مى‌توانند سؤالات مورد نياز خود را همين‌جا مطرح فرمايند تا ان‌شاءالله در اسرع وقت توسط کارشناسان پاسخ داده شود.
مراجعه به سايت porsemani.ir هم مفيد است و توصيه مى‌شود.
استفتاء از دفتر رهبرمعظّم
پاسخگويى آنلاين(حسان)
موضوعات مطرح شده:
مقلدين مقام معظم رهبرى
خوانندگى و نوازندگى
موسيقي، غنا، آلات موسيقي
رقص
چت، پيامك، ايميل
سود بانكى
پاستيل و ژلاتين
سرمه و وضو
سؤالات روزه
پوشش بانوان در نماز
عمل زيبايى
كاشت ناخن

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا

رزگل

+ مسئله اي هست که بارها بهش برخوردم ...امروزه کاشت ناخن بسيار در بين دختران زياد شده ...ميخواستم بدونم اين کاشت درسته...وضو وغسل با ناخن کاشته شده صحيح هست يا خير؟
حسان
سلام عليكم. دو تا مسأله اين‌جا هست: 1. اصل كاشت ناخن؛ كه فى نفسه (به‌خودى خودش) اشکال ندارد ولى با فرض صدق زينت، بايد از نامحرم پوشانده شود. 2. وضو و غسل با ناخن مصنوعى: در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه مي‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد ...
حسان
... در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد كه ناخن اصلى رشد مى‌كند ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.
رزگل
سلام...اصل کاشت ناخن اشکال نداره؟ در صورتي که کاشت خودش يه مانع براي وضو است ...يعني يه جسم کاملا خارجي روي سطح ناخن خود فرد قرار ميگيره......اينجا شمافرمودين:وضو و غسل با ناخن مصنوعى؛ در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد ..ميشه بفرماييد منظورتون از مانع چي هست؟
حسان
دقت بفرماييد بالا هم اشاره شده كه اگر الآن وقت نماز است و شخص وضو ندارد يا غسلى به گردنش است، بايد وضو يا غسل را انجام دهد و بعد ناخن بگذارد. ولى ايجاد مانع براى وضوهاى بعدى چون هنوز وضو واجب نشده، اشكال شرعى ندارد.
حسان
مانع خود همين ناخن مصنوعى است. ظاهراً موادى است كه مى‌شود با آن چسب ناخن مصنوعى را از بين ببرند و ناخن را در بياورند و مجدداً بچسبانند؛ ولى اين مواد گران‌قيمت است. اگر چنين باشد و شخص توان پرداخت هزينه‌اش را داشته باشد، بايد اين كار را بكند و هنگام وضو يا غسل، ناخن مصنوعى را در آورد.
رزگل
ممنون:)
چراغ جادو
گروه فقه و زندگى
vertical_align_top