شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
او با قلمي روان و فکري توانا در تحليل مسائل اسلامي و توضيح حقايق فلسفي با زبان مردم و بي قلق و اضطراب به تعليم و تربيت جامعه پرداخت . آثار قلم و زبان او بي استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ ونصايح او که از قلبي سرشار از ايمان وعقيدت نشآت مي گرفت ، براي عارف وعامي سودمند است . ( پيام امام خميني بمناسبت سالگرد شهادت استاد مطهري)

پيام‌هاي اتاق

چراغ جادو
+ *آزادي اجتماعي در گرو آزادي معنوي* تقوا به انسان آزادي معنوي مي دهد يعني او را از اسارت و بندگي هوا و هوس آزاد مي کند. رشته آز و طمع و حسدرا از گردنش برمي دارد و به اين ترتيب ريشه رقيب ها و بردگي هاي اجتماعي را از بين مي برد. مردمي که بنده و برده پول و مقام نباشند هرگز زير بار اسارت ها و رقيب هاي اجتماعي نيز نمي روند.
کتاب سيري در نهج البلاغه
+ والله و بالله قسم مي‏خورم که پيغمبر اکرم در قبر مقدسش‏ امروز از يهود مي‏لرزد. اين يک مسئله دو دو تا چهار تاست. اگر کسي نگويد، گناه کرده است، من اگر نگويم و الله مرتکب گناه شده‏ام، هر خطيب و واعظي اگر نگويد، مرتکب گناه شده است. گذشته از جنبه اسلامي، فلسطين چه‏ تاريخچه‏ اي دارد؟ قضيه فلسطين مربوط به دولتي از دولت‌هاي اسلامي هم نيست‏، مربوط به يک ملت است،ملتي که او را به زور ازخانه‏اش بيرون‏ کرده‏اند
والله و بالله ما در برابر اين قضيه‏ مسئوليم. به خدا قسم مسئوليت داريم.
اگر حسين بن‏ علي بود، مي‏گفت اگر مي‏خواهي براي من عزاداري کني، براي من سينه و زنجير بزني، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمر امروز موشه دايان است. شمر 1300 سال پيش مرد، شمر امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تکان مي‏خورد.
همه 6 نظر
چه مانعي دارد که ما براي اينها حساب باز کنيم؟ چه‏ مانعي دارد که مقدار کمي از درآمد خودمان را اختصاص به اينها بدهيم؟
کتاب حماسه حسيني
+ *شهيـد* در انديشه شهيــد مطـهري
* مثل شهيد مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فاني شدن و پرتو افکندن است ، تا ديگران در اين پرتو که به بهاي نيستي او تمام شده بنشينند و آسايش بيابند و کار خويش را انجام دهند.*
احسنت به شما سبو جون چه اتاق جالبي دروست کرديا
ممنون ..دعا کنيد تاثيرگذار هم باشه :)
+ انسان کامل کيست؟
انسان کامل يعني انساني که قهرمان همه ارزشهاي انساني است. در همه ميدانهاي انسانيت قهرمان است.
+ كوشش كنيد كه بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به اين كار تشويق بشود. به هر شكلى كه مى توانيد موجبات تشويق بچه تان را فراهم كنيد كه با ذوق و شوق نماز بخواند، زياد به او بارك الله بگوييد، جايزه بدهيد، اظهار محبت كنيد كه بفهمد وقتى نماز مى خواند، بر محبت شما نسبت به او افزوده مى شود، ديگر اينكه بچه را بايد در محيط مشوق نماز خواندن برد.
به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبيند، به اين كار تشويق نمى شود، چون اصلا حضور در جمع مشوق انسان است .*آدم بزرگ هم وقتى خودش را در جمع اهل عبادت مى بيند، روح عبادت بيشترى پيدا مى كند، بچه كه ديگر بيشتر تحت تاثير است .*
متاسفانه كم رفتن ما به مسجد و معابد و مجالس دينى و اينكه بچه هاكمتر در مجالس مذهبى شركت مى كنند، سبب مى شود كه اينها از ابتدا رغبت پيدا نكنند ولى اين براى شما *وظيفه* است.اما اسلام كه مى گويد بچه ات را وادار به نماز خواندن كن ، نمى گويد آقامآبانه فرمان بده ، تشر بزن ، دعوايش كن ، نه
همه 5 نظر
*ما خودمان كه از بچگى با مساجد و معابد آشنا بوديم ، در اين اوضاع و احوال امروز چقدر به مسجد مى رويم كه بچه هاى ما كه هفت ساله شده اند، به دبستان رفته اند و بعد به دبيرستان و بعد به دانشگاه ولى اصلا پايشان به مساجد نرسيده است - بروند. اينها قهرا از مساجد فرارى مى شوند.*
منبع: کتاب آزادي معنوي، بخش عبادت و دعا 4
+ چه بايد كرد، حرص دنيا آنچنان ما را گرفته است كه چون زبان انگليسى كليد درآمد و ماديات است . بچه هفت ساله مان را هم مى فرستيم تا زبان انگليسى ياد بگيرد. كمترخانواده اى است كه لااقل يك نفر در آن زبان انگليسى را نداند ولى حاضر نيستيم يك كلاس عربى تشكيل بدهيم و زبان عربى را به خاطر خدا ياد بگيريم ، به خاطر نمازمان ياد بگيريم ، به خاطر قرآنمان ياد بگيريم
منبع:کتاب آزادي معنوي ، فصل دوم (توبه) ..در بحث شرط دوم توبه
+ *کسي که زيبايي انديشه دارد زيبايي ظاهر خود را به نمايش نمي گذارد.* .
+ يكى از گناهان ، استخفاف نماز يعنى سبك شمردن نماز است . نماز نخواندن يك گناه بزرگ است ، و نماز خواندن اما نماز را خفيف شمردن ، استخفاف كردن ، بى اهميت تلقى كردن گناه ديگرى است. يعنى چه نماز را سبك مى شمارند؟ يعنى وقت و فرصت دارد، مى تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى خواند.
نماز ظهر و عصر را تا نزديك غروب نمى خواند، *نزديك غروب* كه شد يك *وضوى سريعى* مى گيرد و بعد *با عجله* يك نماز مى خواند و فورا مهرش را مى گذارد آن طرف ؛ نمازى كه *نه مقدمه دارد نه موخره ، نه آرامش دارد و نه حضور قلب *. طورى عمل مى كند كه خوب ديگر اين هم كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم . اين خفيف شمردن نماز است .
اين جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان *به استقبالش مى رود*؛ *اول ظهر* كه مى شود *با آرامش كامل* مى رود وضو مى گيرد، *وضوى با آدابى* ، بعد مى آيد در مصلاى خود *اذان و اقامه* مى گويد و *با خيال راحت و فراغ خاطر* نماز مى خواند.السلام عليكم را كه گفت فورا نمى رود، مدتى بعد از نماز *با آرامش قلب تعقيب* مى خواند و ذكر خدا مى گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.
نماز خوان هايى كه خودشان نماز را استخفاف مى كنند يعنى كوچك مى شمارند ...تجربه نشان داده كه بچه هاى اينها اصلا نماز نمى خوانند. شما اگر بخواهيد واقعا نماز خوان باشيد و بچه هايتان نماز خوان باشند، نماز را محترم بشماريد. نمى گويم نماز بخوانيد؛ بالاتر از نماز خواندن ، محترم بشماريد
کتاب آزادي معنوي ، فصل عبادت و دعا 3 ، مبحث سبک شمردن نماز
+ بچه ها را از كودكى بايد به نماز تمرين داد. دستور رسيده است كه به بچه از هفت سالگى نماز تمرينى ياد بدهيد. البته بچه هفت ساله نمى تواند نماز صحيح بخواند ولى صورت نماز را مى تواند بخواند. از هفت سالگى مى تواند به نماز عادت كند، چه پسر و چه دختر. يعنى همان اولى كه بچه به دبستان مى رود، بايد نماز را در دبستان به او ياد بدهند، در خانواده هم بايد به او ياد بدهند.
ولى اين را توجه داشته باشيد كه ياد دادن و وادار كردن با زور نتيجه اى ندارد. كوشش كنيد كه بچه تان از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به اين كار تشويق بشود. به هر شكلى كه مى توانيد موجبات تشويق بچه تان را فراهم كنيد كه با ذوق و شوق نماز بخواند، زياد به او بارك الله بگوييد، جايزه بدهيد، اظهار محبت كنيد كه بفهمد وقتى نماز مى خواند، بر محبت شما نسبت به او افزوده مى شود،
ديگر اينكه بچه را بايد در محيط مشوق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواند جمع را نبيند، به اين كار تشويق نمى شود، چون اصلا حضور در جمع مشوق انسان است . آدم بزرگ هم وقتى خودش را در جمع اهل عبادت مى بيند، روح عبادت بيشترى پيدا مى كند، بچه كه ديگر بيشتر تحت تاثير است .
ما خودمان كه از بچگى با مساجد و معابد آشنا بوديم ، در اين اوضاع و احوال امروز چقدر به مسجد مى رويم كه بچه هاى ما كه هفت ساله شده اند، به دبستان رفته اند و بعد به دبيرستان و بعد به دانشگاه ولى اصلا پايشان به مساجد نرسيده است - بروند. اينها قهرا از مساجد فرارى مى شوند.
آزادي معنوي ، فصل عبادت و دعا 4 ، مبحث مسؤوليت ما نسبت به نماز خواندن خاندان خود

*ياس*

+ *حق هم گرفتني است، هم دادني*
*ياس*
اين جمله كه حق را فقط بايد گرفت و كسى به تو نمى‏دهد اشتباه است. ضمناً تشويق به اين است كه تو حق را بايد بگيرى نه اينكه حق را بايد بدهى؛ صاحب حق بايد بيايد، اگر توانست به زور از تو بگيرد، اگر نتوانست كه نتوانست. اما پيغمبران نيامدند اين حرف را بزنند. پيغمبران گفتند حق، هم گرفتنى است و هم دادنى؛ يعنى مظلوم و پايمال شده را توصيه كردند به اينكه برو حق را بگير، و از آن طرف ظالم را وادار كردند
*ياس*
عليه خودش قيام كند كه حق را بدهد، و در اين كار خودشان هم كامياب و موفق شدند.---مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏23 ص : 461 آزادى معنوى، بزرگترين برنامه انبياء

*ياس*

+ + رسم است ديگر، رسم را كه نمى‏شود انجام نداد. : اين يعنى زبونى، حقارت و بيچارگى. انسان نبايد اينقدر اسير عرف ها باشد. آدم بايد تابع منطق باشد. : البته نبايد بى‏جهت سنت شكن بود و گفت: من با هرچه سنت است مخالفم! خير، من با هرچه كه سنت است مخالف نيستم؛ با هر چيزى كه منطق دارد موافق و با هرچه كه منطق ندارد مخالفم. : مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏23 ص612 مهاجرت از عادات .....
+ شما مي بينيد يک نفر يهودي يک عمر در يک رشته از رشته هاي اسلامي درس مي خواند براي اينکه يک کرسي اسلامي را در يک دانشگاه اشغال کند و در آن کرسي کار خود را انجام بدهد ، يا يک کتاب بنويسد و در آن کتاب فکر خودش را پخش کند. *هيچ مي دانيد که* (اين را من از اهل اطلاع مکرر شنيده ام) *بيش از 90 درصد کرسيهاي اسلام شناسي جهان در اشغال يهوديهاست؟!* *اسلام شناس هاي جهان يهوديها هستند!*
حماسه حسيني ، جلد اول ، صفحه 327
سبو جون غصه نخور ما مي توانيم آينده از آن ماست دخترم اين کرسي ها رو 1 روز ي ما از چنگالشون در مي آرم دادا *ما مي تونيم*
ان شاءالله :)
+ اسلام ديني است که نومن ببعض و نکفر ببعض بر نميدارد .نمي شود انسان عبادت اسلام را بگيرد ولي اخلاق و مسايل اجتماعي اش مانند امر به معروف و نهي از منکر را نگيرد و نميشود انسان امر به معروف و نهي از منکر را بگيرد و عبادتش را رها کند.
قرآن هر جا که مي گويد "اقيموالصلوة" پشت سرش ميگويد "آتوالزکوة " .... "يقيمون الصلوة" مربوط به رابطه ي ميان بنده و خداست. "يوتون الزکوة" مربوط به رابطه ي ميان بنده و ديگر بندگان خداست.
يک نفر مسلمان ، هم بايد يک رابطه ي دائم و ثابت ميان ميان او و خداي خودش برقرار باشد و هم بايد يک رابطه ثابت و دائم ميان او و جامعه خودش برقرار باشد .
بدون عبادت ،ذکر و ياد خدا مناجات با حق ، حضور قلب ، نماز و روزه نميشود يک جامعه اسلامي ساخت و حتي خود انسان سالم نمي ماند و همچنين بدون يک اجتماع صالح و يک محيط سالم بدون امر به معروف و نهي از منکر ، بدون رسيدگي و تعاطف و تراحم ميان افراد مسلمان نميشود عابد خوبي بود .
آزادي معنوي ، صفحه 126
+ نامهاي اسلامي و زبان اسلام را زنده نگه داريد.
شعارهاي دين را زنده نگه داريد.يکي از شعارهاي دين اسمهاست. من نمي فهمم اينکه مي گويند فلان اسم دمده شده ، کهنه شده ، يعني چه؟! مگر اسم هم نو و کهنه دارد؟!
همين خودش يک امر به معروف و نهي از منکر است. يک درجه ي امر به معروف ونهي از منکر اين است که مردم! بر فرزندانتان اسمهاي اسلامي بگذاريد. اين امر به معروف است. مبارزه کنيد با اسمهاي غير اسلامي. اين نهي از منکر است. براي موسساتتان نام اسلامي بگذاريد. نامهاي اسلامي را زنده نگه داريد.
حماسه حسيني ، ج1 ، صفحه 237
تسبیح دیجیتال
گروه انـديشـــه مطـــهـر
vertical_align_top