پيامهاي اتاق
+
مگرعصمت مختص به انبياء(عليهم السلام) نيست؟ به چه دليل شيعه فاطمه زهرا را معصوم مى داند در حالى كه نه نبى است و نه امام؟
شبر
93/3/31
شبر
سلام سرکار خانم بشري/عصمت مربوط به کسانيه که در مورد عصمتشون دليل الهي داشته باشيم و اين عصمت شامل تمام انبياد و نبي خاتم و ائمه عليهم الصلاة و السلام ميشه و حضرت صديقه هم از جمله افرادي هستند که در مورد عصمتشون دليل الهي داريم
1445بشري
سلام .دليل الهي يعني چي ؟
احمد يوسفي20
و در حديثى از امام صادق- عليهالسلام- آمده است که: «جز خدا هيچ نبود، پس خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفريد و براى هر يک از آن انوار، اسمى از اسماى الهى بود. خدا «حميد» است و اين اسم در محمد- صلى اللَّه عليه و آله- ظهور يافت. خدا «اعلى» است که در اميرالمؤمنين على- عليهالسلام- ظهور يافت. و براى خدا «اسماى حسنى» وجود دارد که نام حسن و حسين- عليهماالسلام- از آن اسماء مشتق است. و از اسم «فاطر»
احمد يوسفي20
او، نام زهراى اطهر، فاطمه اشتقاق پيدا کرد پس وقتى که آن انوار را آفريد، اينها را در ميثاق قرار داد، پس در طرف راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از نور آفريد پس وقتى که فرشتگان به اين انوار نظر کردند، امر و شأن اينها را بزرگ شمردند و تسبيح را (از آنها) فراگرفتند و اين مطابق با گفتهى فرشتگان است که در قرآن آمده است: به حقيقت ما (در انتظار اوامر الهى در تدبير عالم) صف کشيدهايم. و به راستى ما
احمد يوسفي20
تسبيح کنندهايم، و آن هنگام که آدم- عليهالسلام- را آفريد آدم به سوى اين انوار از طرف راست عرش با دقت نظر نموده عرض کرد: اى صاحب اختيار من! آنان کيستند؟ خداى متعال در پاسخ فرمود: اى آدم! آنها برگزيدگان من و خواص من هستند، اينها را از نور عظمت و بزرگىام آفريدهام و از اسمهاى خودم اسمى را براى اينها برگرفتم، پس عرض کرد: اى پروردگارم! به حقى که تو بر اينها دارى اسمهاى اينها را به من بياموز، پس خداى
احمد يوسفي20
پس خداى متعال فرمود: اى آدم! اين اسمها نزد تو امانت باشد (که) سرّ و رازى از راز من است. غير تو نبايد بر آن آگاه شود جز به اذن من، عرض کرد: پروردگارم قبول کردم. خداوند پس از گرفتن اين پيمان، اسمهاى آنها را به آدم- عليهالسلام- تعليم داد. و به فرشتگان عرضه کرد، هيچ کدام به آنها عالم نبودند، پس در پاسخ قول خداى متعال که فرمود: مرا از نامهاى اينها خبر دهيد اگر راست مىگوييد، عرض کردند: منزهى تو! براى
احمد يوسفي20
ما علمى نيست جز آنچه به ما آموختهاى. همانا تو عالم و داراى حکمتى. (آنگاه خداوند) فرمود: اى آدم! فرشتگان را به اسمهاى آن انوار خبر ده، پس وقتى که اينها را به اسماء خبر داد، فرشتگان دانستند که اين مطلب (در نزد آدم) به امانت گذاشته شده و آدم به سبب آگاهى از آن، فضيلت و برترى يافته است. سپس امر به سجدهى آدم- عليهالسلام- شدند؛ زيرا که سجدهى ملائکه، فضيلتى براى آدم و عبادت براى خداى متعال بود. چون ک
احمد يوسفي20
سجده ملائکه، سزاوار آدم بود» (1)
1- تفسير فرات، ص 11، ط نجف.
1445بشري
ممنونم امابه نظرم اينها فضايل حضرت زهرا هستند نه دليل عصمت .
1445بشري
.
شبر
سلام خانم بشري.شرمنده بابت تأخير بيش از حد در حضور :|
شبر
دليل الهي يعني روايات و قرآن
شبر
نسبت به عصمت حضرت صديقه سلام الله عليها روايات خاص داريم
شبر
سوال شما مباني و پيش فرض هاي اشتباهي داري که باعث ايجاد اين سوال در ذهن شما شده
شبر
تصور شما و يا سوال کننده اينه که هرکسي معصومه پس يا پيامبر هست يا امام
شبر
در حاليکه اين مطلب اشتباهه و اعتقاد شيعه بر اين نيست که هرکسي که معصومه يا پيامبر است و يا امام بلکه اعتقاد داريم به اينکه هرکسي که پيامبر و يا امام است حتما بايد معصوم باشد تا قابل تبعيت باشد اما اين دليل بر اين نيست که همه معصومين حتما بايد داراي منصب امامت يا ولايت باشن
شبر
بلکه ميشه شخصي معصوم باشه اما امام يا نبي نباشه مثل حضرت صديقه سلام الله عليها