شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال
+ باسلام و تبريک ميلاد امام هشتم عليه السلام، اين جلسه رو با موضوع تدبر در سوره ماعون شروع مي کنيم، بزرگواران حاضر در اتاق اعلام حضور بفرمايند.
*ابرار*
سلام عليکم. ولادت امام رضا عليه السلام رو خدمتتون تبريک عرض ميکنم. در خدمتيم
عليک سلام و رحمة الله خانوم ابرار خوش اومديد، عيدتون مبارک و فرخنده
*ابرار*
ممنونم/ فيد عمومي زديد سرکار خانم؟
گويا بايد شروع کنيم تا بقيه تشريف بيارند. قبل از شروع در مورد تدبر مجدد توضيح ميدم. هر آيه اي رو که مورد تدبر قرار ميديم بزرگواران حاضر سعي کنند هر سوالي در مورد اون آيه به ذهنشون ميرسه مطرح کنند، از سوالات معنايي و لغوي گرفته تا مفهومي و عرفاني! و اگر خودشون جوابي براي اون سوال به ذهنشون ميرسه جواب رو هم مرقوم بفرمايند. بقيه اعضا هم در مورد سوالاتي که مطرح ميشه از طرف اعضا تفکر کنند
و اگر جوابي براي اون سوال به ذهنشون ميرسه درج کنند // بله خانوم ابرار هم فيد عمومي زدم هم براي همه اعضا پيام فرستادم
بسم الله الرحمن الرحيم *** أرايت الذي يکذب بالدين (1) سوالات و نکاتي که در مورد اين آيه به ذهنتون ميرسه بفرماييد.
*ابرار*
اين ايه نشان دهنده تکذيب عملي معاد هست.
*ابرار*
نشانه هاي اين تکذيب دو چيز هستند. يکي اينکه انسان يتيم رو از خودش ميرونه و دوم اينکه بر اطعام فقير تشويق نميکنه
احسنت نکات بسيار خوبي رو فرموديد خانوم ابرار
*ابرار*
خواهش ميکنم
*ابرار*
در ايات بعدي علل اين تکذيب رو فرموده.
در قرآن دين به دو معني اومده - اگر درست گفته باشم - يکي به معناي دين و آيين و ديگري معاد، ميشه در مورد اينکه دين رو در اين آيه به معاد تعبير کرديد توضيح بديد؟
*ابرار*
چون که ايات اين سوره رفتارهاي منافقانه اي رو بيان کرده که با تصديق روز جزا سازگار نيست. کسي که به روز جزا اعتقاد نداره و از عاقبت کارش نميترسه به يتيم رحم نميکنه/ البته عدم دينداري و عدم اعتقاد به معاد هر دو رو ميتونه در بر بگيره.
ميريم سراغ آيه بعد تا با توجه به آيات بعد هم بشه به سوال بالا جواب داد و هم بشه پيام سوره رو درک کرد : فذلک الذي يدع اليتيم (2) و لا يحض علي طعام المسکين (3)
تا حدودي جوابتون درسته خانوم ابرار اما جواب به نظرم ي نکته ديگه اي توش داره، ي تناقضي بين آيات هست! البته نکته اصلي همون نفاقه که فرموديد. در مورد آيات 2 و 3 تدبرتون رو بفرماييد.
*ابرار*
در مورد ايات 2و 3 عرض کردم که نشانه هاي تکذيب عملي رو اورده. يعني وقتي به روز جزا ايمان نداره از عاقبت کارش نميترسه و يتيم رو از خودش ميرونه و ....
*ابرار*
در واقع ميتونيم بگيم تکذيب دين = تکذيب معاد هست. شايد به هر دو معني اشاره داره اين سوره
درسته، يتيم نوازي و دستگيري از مسکين از دستورات موکد دينمون هست، و اينکه شخصي اين دو دستور رو اجحاف کنه در اجراش در واقع در عمل دين رو داره تکذيب ميکنه. اينجا همون تناقضيه که عرض کردم و البته آيه بعد، ميشه همون رفتار منافقانه، در واقع نميشه کسي دين رو باور داشته باشه و تصديقش کنه اما عامل به دستوراتش نباشه
توي اين سوره اين دو مورد از دستورات دينمون رو خيلي پررنگ جلوه داده بخاطر اينکه خيلي اهميت داره و به نظرم ميخواد به جنبه اجتماعي بودن دينمون تاکيد بيشتري داشته باشه و اينکه دين اسلام دين رافت و مهربانيه. و به نظرم ميشه اين موضوع رو بسط داد که هرگونه تخطي آگاهانه از دستورات دين در واقع به نوعي تکذيب عملي دين هست
*ابرار*
بله. در مورد کساني صحبت شده که نماز گزار هستند و لي نماز گزاراني که مکذب دين هستند. يعني افرادي ه که تظاهر به اسلام ميکنند ولي به دستوراتش عمل نميکنند
درسته خانوم ابرار، به نظر من تکذيب دين و تکذيب معاد هر دو مدنظر اين سوره است که البته اين دو منفک از هم نيستند يعني تکذيب يکي تکذيب ديگري رو هم به همراه داره
و اما نکته ظريفي در آيه سوم هست وقتي ميفرمايد "و لا يحض" يعني دعوت نمي کند ... يعني نه تنها خودش به مسکين طعام نميده بلکه ديگران رو هم تشويق نميکنه به اين کار، و به نظرم اينکه ميفرمايد تشويق به اين کار نمي کند جايي مي تونه معنا داشته باشه که کسي بخواد اطعام مسکين بکنه اما اين شخص تکذيب کننده دين، اون شخص رو ازين کار منع کنه!
احسنت خانم ابرار، تدبر آيه 4 رو هم فرموديد :)
*ابرار*
از کجا بفهميم ايات ابتدائي در مورد کفار نيست؟
در مورد راندن يتيم شايد اين سوال به نظر برسه که ممکنه کسي اون وقتي که با يک يتيم برخورد ميکنه توان مالي نداشته باشه که بهش کمک کنه همينطور در مورد مسکين، بايد عرض کنم که اين شخص شامل اين سوره نميشه البته ادب مسلماني حکم ميکنه که در اين حالت انسان اون يتيم و يا مسکين رو با روي خوش رد کنه، کرامت اون رو خدشه دار نکنه و با عذرخواهي از اينکه نميتونه به اون کمکي بکنه اون فرد رو روانه راهش بکنه
کفار در تعريف قرآن کساني هستند که دشمني و عنادشون با اسلام و پيامبر آشکاره يعني به هيچ وجه دين رو قبول نداره در صورتيکه در اين سوره در ايات دو به بعد داره اون شخص تکذيب کننده دين رو توصيف ميکنه، اين شخص کسي هست که تظاهر به اسلام ميکنه ضمن اينکه از کفار انتظار يتيم نوازي و اطعام مسکين نميرفته که با اين الفاظ بخواد مذمتش کنه، بنابراين اين آيات در مورد افرادي هست که تظاهر به اسلام داشتند
که قرآن کريم از اين افراد با نام منافق ياد ميکنه و چون تظاهر به اسلام داشتند و اطرافيان اونها رو به عنوان مسلمون ميشناختند بنابراين انتظار رافت و ادب مسلماني هم بايد از اونها ميرفته و مذمتشون با الفاظ ايات دو و سه در اين حالت منطقي به نظر ميرسه
با توجه به اينکه زمان اتاق تموم شده فکر ميکنم تدبر چهار آيه بعد رو موکول کنيم به جلسه بعد و الان اگر سوالي در مورد اين سه آيه به جا مونده مطرح کنيم و در موردش بحث کنيم
از اين سه آيه سوال يا نکته اي به نظرتون ميرسه؟
*ابرار*
نه خير. ممنون از زحماتتون. ان شا ءالله جلسه اينده در خدمتتون هستيم. دعا بفرمائيد. خدا نگهدار. يا حق
نکته ديگه اي الان به نظرم رسيد، مسکين به انسان فقير و ندار ميگن، تامين طعام افراد از اولين ضروريات انسانه، به همين خاطر اين همه به اطعام مسکين تاکيد شده در اسلام، حديث داريم از معصوم عليه السلام که فقر از هر دري وارد شود ايمان از در ديگر خارج مي شود، اگه ميخوايم کسي رو به اسلام دعوت کنيم بايد اولين نيازش که نياز به طعام هست مرتفع شده باشه بعد ازش توقع تدين داشته باشيم
البته سوء تفاهم نشه و دستاويز که بخوايم بگيم پس در باب ايمان نبايد از مسکين متوقع بود، خير، چه بسا هستند افراديکه مسکين هستند اما از لحاظ ايمان در اعلي درجه قرار دارند و يا از ما بالاتر هستند در ايمان، بلکه در بعد تبليغي مطلب بالا رو مطرح کردم
ممنون از حضورتون خانوم ابرار، باز هم عيد رو خدمتتون تبريک ميگم و التماس دعا دارم، ان شاء الله موفق و مويد باشيد. يا علي (عليه السلام)
ان شاء الله جلسه آينده، دوشنبه همين هفته برگزار خواهد شد، از ساعت 7 تا 8 ان شاء الله، با ادامه تدبر سوره مبارکه ماعون، آيات 4 تا 7
سلام خدمت جناب حسان، شوق وصال و آقاشير، عيدتون مبارک، خوش اومديد، ان شاء الله مطالب رو مطالعه مي فرماييد و اگر نکته يا سوالي به ذهنتون خطور کرد حتما اينجا محبت کنيد مرقوم بفرماييد تا در جلسه آينده در موردش بحث و تدبر کنيم
ممنون از زحمات شما - ان شالله هميشه موفق باشيد - ان شالله از دفعه بعد بتونم به موقع بيام سرکلاس - حق نگهدارتون - ياحق
mp3 player شوکر
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top