شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
سلام در راستاي نشر فرهنگ قرآني برآنيم تا با همكاري شما گراميان قدمي هر چند كوتاه در راستاي نشر مفاهيم قرآني برداريم. اميد كه اين حركت موجب خشنودي خدا و رضايت حضرت صاحب الامر گرديده و بركات الهي را در پي داشته باشد.

پيام‌هاي اتاق

درب کنسرو بازکن برقی
+ در قرآن كريم آياتي وجود دارند كه به احكام ازدواج با كنيزان مربوط ميشود و يا برخي از احكام تعامل با بردگان را تبيين مينمايد و همين سبب شده برخي گمان كنند اسلام برده داري را مورد تاييد قرار داده است. ما برآنيم انواع برده داري را بررسي نموده و در پايان به اين نتيجه برسيم كه برده داري از منظر قرآن و روايات و سيره معصومين چه جايگاهي دارد و تا چه حد مورد جواز قرار گرفته است
*جهادي
اتفاقا اين سواليه كه گاها هم از طرف جوانهاي امروز مطرح ميشه
ابتدا به شبهات مطروحه در اين مبحث مي پردازيم
1. چرا قرآن احكام برده داري را تبيين نموده است آيا قرآن با بردگي انسانها موافق است؟
2. چرا برخي از ائمه براي خود كنيز و برده داشته اند؟ آيا عمل آنان تاييد برده داري نيست؟!
دوستان در رابطه با دو شبهه مطروحه چه چيزي به ذهنشون ميرسه؟
منتظر نظراتتون هستم / هر چي باشه بحث گروهي ميخوايم بكنيم
نميدانم!
در آيه 70 سوره اسرا قرآن به كرامت ذاتي انسانها و كرامت نسبي آنان اشاره نموده و انان را به بزرگي و علو قدر توصيف كرده است
*جهادي
يه چيزي كه هست اينه كه خودائمه ما هر چندوقت يكبار برده وكنيز آزادميكردن مخصوصا روزهاي عيد با توجه به جوجامعه ان روز اعراب كه برده داري يكي از عادات ورسوم اونها به حساب ميومده بااين رفتار ائمه اونها هم ترغيب ميشدن كه بتدريج با آزاد كردن برده ها برده داري رو كنار بذارن
ما ابتدا به بررسي مفهوم كرامت پرداخته و كرامت انساني را توضيح داده و سپس به شرح مختصر آيه 70 سوره اسرا ميپردازيم
احسنت خانم جهادي اتفاقا در همين زمينه روايات جالبي وارد شده كه انشاء الله به زودي به ان خواهيم پرداخت
* سميه *
خوب اگه اينجوريه پس نگرفتن برده و كنيز بهتر نبود؟
*جهادي
نه ديگه ائمه برده ها روميگرفتن وبا هر بهانه كوچكي و با يه كار مثبت برده ها اونها رو آزاد ميكردن من يه چيزي يادم مياداما دقيقش رو يادم رفته ولي خب يه سري گناهان هستن كه ما بايدبراي جبرانشون برده آزادكنيم مثلا يكيش همين روزه خواريه
كرامت عبارت است از ارزش ذاتي هر چيزي مثلا ميگويند هذا متاع كريم يعني اين متاع بارزش و نفيسي است يا ميگويند هذا رزق كريم يعني اين روزي با ارزشي و متصف كردن انسانها به كرامت يعني اينكه انسانها داراي قدر و منزلت و ارزشند
* سميه *
من منظورم اينه كه نگرفتن برده و توضيح دادن علتش براي مردم موثرتر نبود!!!!
خانم سميه خانم نگرفتن برده و كنيز قطعا بهتر هست اما ائمه كه نمي آمدند فردي آزاد رو به بردگي بگيرند بلكه در اسلام به بردگي گرفتن فرد ازاد حرام هست. اونها افرادي رو كه از قبل برده بودند ميگرفتند و به دلائلي مدتي نگه ميداشتند كه انشاء الله در جاي خودش مفصل بحث ميكنيم به عبارت ديگه در بسياري از موارد به خاطر مصلحت خود برده ائمه مجبور بودند مدتي اون برده ها رو نگه دارند
خب حالا كه بحث به اينجا كشيده شد من خيلي مختصر توضيح ميدم كه گاهي اوقات نگرفتن برده ممكن بود سبب بشه تا افراد برده دار رغبت به آزاد كردن برده هاشون نكنند مثلا با خودشون فكر كنند كه جعفر بن محمد كه ميگه برده ها رو آزاد كنيد خودش كه پول برده ندارده اگه پول برده ميداد دلش نميومد اونها رو آزاد كنه
بنابراين ائمه برده رو ميخريدند و آزاد ميكردند تا صاحبان ببرده هم رغبت به آزاد كردنشون بشن
*جهادي
يه مساله ديگه هم اينه كه اين برده ها چون يه مدت تو خونه ائمه حشر ونشرمي كردن وقتي ازاد ميشدن خودشون يه وسيله برا نشراخلاق عاليه اسلامي بوده چون اونها از نزديك رفتار ائمه رو ميديدن و با زندگي شون آشنا بودن
ثانيا اينكه ميفرمائيد اگه براي مردم توضيح ميدادند بهتر نبود/ در جواب ميگيم چرا بهتر بود كما اينكه توضيح هم دادند اما مردم اون زمان كه بينش و معلومات كافي نداشتند كه به توضيح لساني قانع بشن لذا چاره اي جز خريد برده و آزاد كردنشون وجود نداشته
ثالثا برده ها سه دسته بودند دسته اي از برده ها از همان موقع تولد برده بودند يعني چون پدرو مادشون برده بودند اينها هم برده محسوب ميشدند دسته ديگر افرادي بودند كه از شهر و ديار خودشون دور مي شدند و در شهري كه كار ميكردند پناهگاهي نداشتند دسته اي ديگر كه شامل دو دسته ديگه ميشه چون مدتي مديد برده بودند اصول زندگي به شيوه افراد زندگي رو فرا نگرفته بودند و توانائي اداره زندگي نداشتند
*ابرار*
ممنون/ بحث خيلي جالبيه/ من هميشه در اين مورد فکر ميکردم ولي به نتيجه اي نميرسيدم!
*ابرار*
مثل اينکه من دير رسيدم!!
ببخشيد مجبور شدم با تلفن صحبت كنم
چه جالب
حالا اين سه دسته رو بررسي ميكنيم
دسته اول افرادي كه برده به دنيا اومدند اين افراد معمولا نميتونستند اصول زندگي معمولي رو ياد بگيرند چون كسي به اونها آموزش نميداده دسته دوم اين افراد هم در صورت آزاد شدن توانائي كار و كسب و زندگي مستقل نداشتند چون در نظام طايفه اي و قبيله عرب جايگاه رشد افراد غريبه كه مخصوصا سابقه بردگي هم داشتند چندادن موجود نبوده
مخصوصا كنيزان يا همون زنان برده كه اين افراد در صورت آزاد شدن اولا پناهگاهي نداشتند و ثانيا اكثر افراد آزاد يا با اونها ازدواج نميكردند و يا صرفا بهره گيري جنسي مد نظرشون بوده كه كم از بردگي نبوده
در اين شرائط ائمه عليه السلام برده ها رو ميخريدند به اونها شيوه زندگي و تعامل اجتماعي رو با توجه به كرامتهاي انساني آموزش ميدادند و بعد هم به بهانه هاي مختلف آزاد ميكردند
يكي از اصحاب امام رضا عليه السلام در نامه اي در مورد اينكه ايا دادن خرج افراد پير و كودكاني كه برده بودند و ازاد شدند بر كسي كه اونها رو آزاد كرده واجب هست يا نه؟، فرمودند: بلي مخارج كودكان ازاد شده و پيراني كه قادر به كار نيستند و ساير بردگاني كه توانئي اسقلال ندارند تا جايي كه ممكن هست بر عهده كسي است كه اونها رو آزاد كرده تا موقعي كه اين افراد به حدي برسند كه توان اداره زندگي رو داشته باشند
در همين يك دستور اگه فكر كنيم ميبينيم كه چقدر حقوق بردگان مورد نظر بوده و البته برده داري رو كه پيامبر ايجاد نكردند بلكه چندين هزار سال وجود داشته و با توجه به آسيبهايي كه وجود داشته و مصالحي كه برشمرديم چاره اي جز اين نداشتند كه فعلا با اين قضيه كنار بيان و كم كم برده داري رو منسوخ كنند
كسي سوالي نداره؟
اگه سوالي هست با توجه به توضيحات نظرات فيد مطرح بفرمائيد تا بريم سراغ بقيه مباحث
* سميه *
ممنون توضيحاتتون كامله برا من كه جاي سوالي نيست
گوياس
درب کنسرو بازکن برقی
گروه سيري در مفاهيم قرآني
از ساعت 9 تا 17
vertical_align_top