سلام در راستاي نشر فرهنگ قرآني برآنيم تا با همكاري شما گراميان قدمي هر چند كوتاه در راستاي نشر مفاهيم قرآني برداريم. اميد كه اين حركت موجب خشنودي خدا و رضايت حضرت صاحب الامر گرديده و بركات الهي را در پي داشته باشد.
پيامهاي اتاق
+
يکي از اسرار "ب" در بسم الله الرحمن الرحيم سوره حمد
سفينة الزهراء
90/11/8
احمد ناظمي
سلام. اگر بنا به قواعد عربي بخواهيم براي حرف ربط "ب" که در اول بسم الله الرحمن الرحيم است متعلقي بجوييم يعني اينکه بگوييم حرف "ب" به معني "با" است و حرف "با" معمولا ربط بين يک اسم و يک فعل يا چند اسم و فعل را مشخص ميکند پس بايد براي بسم الله الرحمن الرحيم نيز فعلي بجوييم خوئاهيم گفت که آن فعل ميتواند استعين( ياري مي جويم) اشرع (شروع مي کنم) و يا هر فعل ديگري باشد
احمد ناظمي
اين نكته وقتي جالب توجه خواهد بود كه بفهميم سمت ديگر حرف «ب» اسم است. و واضح است كه اسم غير از ذات الله است. آنسان كه حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه نيز بدين حقيقت اشاره نموده و فرموده اند: هر كه اسم را بدون در نظر گرفتن الله بپرستد مشرك است.
احمد ناظمي
از همين رو حضرت علي عليه السلام عليه السلام فرموده اند: همه معارف قرآن در سوره حمد و همه معارف سوره حمد در آيه بسم الله الرحمن الرحيم و همه معارف بسم الله الرحمن الرحيم در "ب" بسم الله الرحمن الرحيم و همه معارف ب در نقطه زير "ب" هست و من نقطه زير "ب" هستم
احمد ناظمي
ما معناي اسم را بيان داشتيم و معناي حرف "ب" را نيز نيز تبيين نموديم و در نتيجه معنا اين خواهد شد: علي عليه السلام رابط بين اتفاقات جهان و جهانيان و اراده الهي است و لذا بايد در همه افعال از علي عليه السلام استعانت جسته زيرا تا او امضاء نکند چيزي محقق نخواهد شد.
+
در اوائل سوره يوسف گفته شده که يوسف را برادرانش در سرزمين کنعان به چاه انداختند اما يعقوب از قضيه سر در نياورد اما در سن پيري بوي پيراهن يوسف را از مصر استشمام کرد و فهميد که يوسف زنده است !!! چطور ميشود که در نزديکي او يوسف را به چاه مياندازند متوجه نميشود اما بوي پيراهن او را از مصر استشمام ميکند و متوجه ميشود که يوسف زنده است ؟؟؟ آيا اين نقض در گفتار ، نشان از خرافي بودن اصل قضيه ندارد ؟؟؟
باد صبا
89/11/20
جواب :در علم کلام در مورد پيغمبران الهي گفته شده : عصمت آنها ، معجزات آنها ، اطلاع يافتن از قضاياي خارجي همه و همه از عنايات الهي است .
اطلاع از قضاياي خارجي نيز اينچنين است يعني اگر خداوند مصلحت بداند عنايتي کرده و پرده ها را بکنار ميزند و از وراي قضايائي که اتفاق ميافتد به آنان نشان ميدهد و الا بمانند ديگر افراد خواهند بود .
همانند اين داستان در مثنوي طاقديس هست كه عارفي از كنار خانه اي مي گذشت ديد زني به شوهر خود مي گويد اگر برايم آب و نان و لباس غيره تهيه نكني اينقدر ناراحت نمي شوم كه به زني ديگر توجه كرده و او را دوست بداري عارف غش مي كند از او دليل اين غش كردن را مي پرسند مي گويد چگونه پروردگار من راضي شود كه غير او را لحظه اي در دل و انديشه آورم.
+
مَعاشِرَ النّاسِ، تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُوا آياتِهِ، وَانْظُرُوا إلى مُحْكَماتِهِ وَلا تَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَوَاللّهِ لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زَواجِرَهُ وَلَنْ يُوضِحَ لَكُمْ تَفْسيرَهُ إلاَّ الَّذي أَنَا آخِذٌ بِيَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إلَيَّ ...
فطرس .
89/11/17
اى مردم، قرآن را تدبر نماييد و آيات آن را بفهميد و در محكمات آن نظر كنيد و به دنبال متشابه آن نرويد. به خدا قسم، باطن آن را براى شما بيان نمىكند و تفسيرش را برايتان روشن نمىكند مگر اين شخصى كه دست او را مىگيرم و او را به سوى خود بالا مىبرم
معاشر الناس ان عليا و الطيبين من ولدي هم الثقل الاصغر و القرآن هو الثقل الاکبر، فکل واحد منبيء عن صاحبه و موافق له لن يفترقا حتي يردا علي الحوض
+
در قرآن كريم آياتي وجود دارند كه به احكام ازدواج با كنيزان مربوط ميشود و يا برخي از احكام تعامل با بردگان را تبيين مينمايد و همين سبب شده برخي گمان كنند اسلام برده داري را مورد تاييد قرار داده است. ما برآنيم انواع برده داري را بررسي نموده و در پايان به اين نتيجه برسيم كه برده داري از منظر قرآن و روايات و سيره معصومين چه جايگاهي دارد و تا چه حد مورد جواز قرار گرفته است
باد صبا
89/11/1
+
سلام. همراهان گرامي لطفا با لايك اعلام حضور كنند
*جهادي
89/10/23
+
هم خدا و هم خرما
*ابرار*
89/10/10
ان الذين يكفرون بالله و رسله و يريدون ان يفرقوا بين الله و رسله و يقولون نؤمن ببعض و نكفر ببعض و يريدون ان يتخذوا بين ذلك سبيلا * اولئك هم الكافرون حقا و اعتدنا للكفرين عذابا مهينا ( آيه هاي 150 و 151 سوره نساء)
كساني كه به خدا و و پيامبرانش كافر مي شوند و برآنند تا بين خدا و پيامبرانش جدايي اندازند و ميگويند كه ما به برخي دستورات خدا ايمان داريم و برخي ديگر را نميپذيريم و ميخواهند اينگونه راهي را در جهت خواسته هاي خويش بيابند براستي كافر به خدايند و ما براي كافران عذابي خوار كننده مهيا ساخته ايم
در مسائل سياسي و اجتماعي و در حوزه كلانتر هم همين مسئله رو ما ميبينيم يعني خيلي از مدعيان اصلاح ميان خواسته هاي الهي رو بر مذاق خودشون توجيه و تعبير ميكنند و در مقابل ولي فقيه مي ايستند به عنوان اينكه حكم خدا رو ميخوان اجرا كنند يا برخي از بچه هاي به ظاهر مذهبي به بهانه دفاع از ولي فقيه مرتكب حرام ميشن !!!