شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
سلام در راستاي نشر فرهنگ قرآني برآنيم تا با همكاري شما گراميان قدمي هر چند كوتاه در راستاي نشر مفاهيم قرآني برداريم. اميد كه اين حركت موجب خشنودي خدا و رضايت حضرت صاحب الامر گرديده و بركات الهي را در پي داشته باشد.

پيام‌هاي اتاق

mp3 player شوکر
+ يکي از اسرار "ب" در بسم الله الرحمن الرحيم سوره حمد
سلام. اگر بنا به قواعد عربي بخواهيم براي حرف ربط "ب" که در اول بسم الله الرحمن الرحيم است متعلقي بجوييم يعني اينکه بگوييم حرف "ب" به معني "با" است و حرف "با" معمولا ربط بين يک اسم و يک فعل يا چند اسم و فعل را مشخص ميکند پس بايد براي بسم الله الرحمن الرحيم نيز فعلي بجوييم خوئاهيم گفت که آن فعل ميتواند استعين( ياري مي جويم) اشرع (شروع مي کنم) و يا هر فعل ديگري باشد
اين نكته وقتي جالب توجه خواهد بود كه بفهميم سمت ديگر حرف «ب» اسم است. و واضح است كه اسم غير از ذات الله است. آنسان كه حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه نيز بدين حقيقت اشاره نموده و فرموده اند: هر كه اسم را بدون در نظر گرفتن الله بپرستد مشرك است.
همه 6 نظر
از همين رو حضرت علي عليه السلام عليه السلام فرموده اند: همه معارف قرآن در سوره حمد و همه معارف سوره حمد در آيه بسم الله الرحمن الرحيم و همه معارف بسم الله الرحمن الرحيم در "ب" بسم الله الرحمن الرحيم و همه معارف ب در نقطه زير "ب" هست و من نقطه زير "ب" هستم
ما معناي اسم را بيان داشتيم و معناي حرف "ب" را نيز نيز تبيين نموديم و در نتيجه معنا اين خواهد شد: علي عليه السلام رابط بين اتفاقات جهان و جهانيان و اراده الهي است و لذا بايد در همه افعال از علي عليه السلام استعانت جسته زيرا تا او امضاء نکند چيزي محقق نخواهد شد.

فطرس .

+ در اوائل سوره يوسف گفته شده که يوسف را برادرانش در سرزمين کنعان به چاه انداختند اما يعقوب از قضيه سر در نياورد اما در سن پيري بوي پيراهن يوسف را از مصر استشمام کرد و فهميد که يوسف زنده است !!! چطور ميشود که در نزديکي او يوسف را به چاه مياندازند متوجه نميشود اما بوي پيراهن او را از مصر استشمام ميکند و متوجه ميشود که يوسف زنده است ؟؟؟ آيا اين نقض در گفتار ، نشان از خرافي بودن اصل قضيه ندارد ؟؟؟
فطرس .
جواب :در علم کلام در مورد پيغمبران الهي گفته شده : عصمت آنها ، معجزات آنها ، اطلاع يافتن از قضاياي خارجي همه و همه از عنايات الهي است .
فطرس .
اطلاع از قضاياي خارجي نيز اينچنين است يعني اگر خداوند مصلحت بداند عنايتي کرده و پرده ها را بکنار ميزند و از وراي قضايائي که اتفاق ميافتد به آنان نشان ميدهد و الا بمانند ديگر افراد خواهند بود .
همه 8 نظر
باد صبا
همانند اين داستان در مثنوي طاقديس هست كه عارفي از كنار خانه اي مي گذشت ديد زني به شوهر خود مي گويد اگر برايم آب و نان و لباس غيره تهيه نكني اينقدر ناراحت نمي شوم كه به زني ديگر توجه كرده و او را دوست بداري عارف غش مي كند از او دليل اين غش كردن را مي پرسند مي گويد چگونه پروردگار من راضي شود كه غير او را لحظه اي در دل و انديشه آورم.
باد صبا
به جام جم آنگه نظر تواني كرد/ كه خاك در ميكده كحل بصر تواني كرد.
+ مَعاشِرَ النّاسِ، تَدَبَّرُوا القُرْآنَ وَافْهَمُوا آياتِهِ، وَانْظُرُوا إلى مُحْكَماتِهِ وَلا تَتَّبِعُوا مُتَشابِهَهُ، فَوَاللّه‏ِ لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زَواجِرَهُ وَلَنْ يُوضِحَ لَكُمْ تَفْسيرَهُ إلاَّ الَّذي أَنَا آخِذٌ بِيَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إلَيَّ ...
فطرس .
89/11/17
باد صبا
اى مردم، قرآن را تدبر نماييد و آيات آن را بفهميد و در محكمات آن نظر كنيد و به دنبال متشابه آن نرويد. به خدا قسم، باطن آن را براى شما بيان نمى‏كند و تفسيرش را برايتان روشن نمى‏كند مگر اين شخصى كه دست او را مى‏گيرم و او را به سوى خود بالا مى‏برم
باد صبا
معاشر الناس ان عليا و الطيبين من ولدي هم الثقل الاصغر و القرآن هو الثقل الاکبر، فکل واحد منبي‏ء عن صاحبه و موافق له لن يفترقا حتي يردا علي الحوض
باد صبا
هان اي مردم! علي (عليه السلام) و پاکان از فرزندان من، ثقل اصغر و قرآن مجيد ثقل اکبر مي باشند. اين دو هر يک از ديگري خبر مي دهد و با آن مطابق است. از يک ديگر جدايي نخواهند داشت تا توامان در کنار حوض کوثر - در بهشت - به من باز گردند

* سميه *

+ «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» ؛ به درستى که قرآن (مردم را) به راه و آئينى که مستقيم ترين و صاف ترين و پابرجاترين آئين هاست هدايت مى کند.
علوي-12
انا هديناه السبيل، اما شاكرا و كفورا
علوي-12
به قول يكي از اساتيد كه مي فرمودند كفور در مقابل شاكر آمده است به اين معني كه اگر شكر نكرديم، به كفران مبتلا شده ايم
+ در قرآن كريم آياتي وجود دارند كه به احكام ازدواج با كنيزان مربوط ميشود و يا برخي از احكام تعامل با بردگان را تبيين مينمايد و همين سبب شده برخي گمان كنند اسلام برده داري را مورد تاييد قرار داده است. ما برآنيم انواع برده داري را بررسي نموده و در پايان به اين نتيجه برسيم كه برده داري از منظر قرآن و روايات و سيره معصومين چه جايگاهي دارد و تا چه حد مورد جواز قرار گرفته است
*جهادي
اتفاقا اين سواليه كه گاها هم از طرف جوانهاي امروز مطرح ميشه
ابتدا به شبهات مطروحه در اين مبحث مي پردازيم
بعدی همه 35 نظر قبلی
* سميه *
ممنون توضيحاتتون كامله برا من كه جاي سوالي نيست
گوياس
+ سلام. همراهان گرامي لطفا با لايك اعلام حضور كنند
يا الله.... سلام
سلام خانم ساقي خوش آمديد
همه 8 نظر
سلام صبح شما هم بخير و نيكي خانم جهادي. خوش آمديد
*جهادي
متشكرم لطف دارين
+ سلام. همراهان گرامي لطفا با لايك اعلام حضور كنند
*جهادي
89/10/23
يا زهرا. كسي نيومده؟
*جهادي
سلام هنوز تشريف نياوردين ؟
+ خانم سميه خانم و آقاي علوي و ساير بزرگواران ضمن سلام و عرض خير مقدم حالا كه تشريف آورديد بيكار نشينيد در فيدهاي جداگانه اي يك سوال قرآني يا يك مفهوم قرآني يا يه عكس يا صوت و تصوير قرآني بذاريد تا اينجا بوي لطافت قرآني بگيره
بسم الله
علوي-12
عليكم السلام، از فرمايشات شما استفاده مي كنيم
+ هم خدا و هم خرما
ان الذين يكفرون بالله و رسله و يريدون ان يفرقوا بين الله و رسله و يقولون نؤمن ببعض و نكفر ببعض و يريدون ان يتخذوا بين ذلك سبيلا * اولئك هم الكافرون حقا و اعتدنا للكفرين عذابا مهينا ( آيه هاي 150 و 151 سوره نساء)
كساني كه به خدا و و پيامبرانش كافر مي شوند و برآنند تا بين خدا و پيامبرانش جدايي اندازند و ميگويند كه ما به برخي دستورات خدا ايمان داريم و برخي ديگر را نميپذيريم و ميخواهند اينگونه راهي را در جهت خواسته هاي خويش بيابند براستي كافر به خدايند و ما براي كافران عذابي خوار كننده مهيا ساخته ايم
بعدی همه 11 نظر قبلی
در مسائل سياسي و اجتماعي و در حوزه كلانتر هم همين مسئله رو ما ميبينيم يعني خيلي از مدعيان اصلاح ميان خواسته هاي الهي رو بر مذاق خودشون توجيه و تعبير ميكنند و در مقابل ولي فقيه مي ايستند به عنوان اينكه حكم خدا رو ميخوان اجرا كنند يا برخي از بچه هاي به ظاهر مذهبي به بهانه دفاع از ولي فقيه مرتكب حرام ميشن !!!
انشاء الله فردا درباره عذابهاي خوار كننده در اين آيه توضيح خواهم داد. و صلي الله علي محمد و آله و سلم
ساعت دماسنج
گروه سيري در مفاهيم قرآني
از ساعت 9 تا 17
vertical_align_top