پيامهاي اتاق
+
*21* آيا معناي کلمه عالمين در قرآن اختلافي با معناي عرفي آن دارد؟
سفينة الزهراء
92/3/16
سفينة الزهراء
ولى اگر موارد استعمال عالمين را در قرآن در نظر بگيريم خواهيم ديد كه هر چند كلمه عالمين در بسيارى از آيات قرآن به معنى انسانها آمده است ولى در پارهاى از موارد معنى وسيعترى دارد ، و انسانها و موجودات ديگر جهان را در بر مىگيرد ،
سفينة الزهراء
مانند فلله الحمد رب السموات و رب الارض رب العالمين : ستايش مخصوص خدا است كه مالك و پروردگار آسمانها و زمين ، مالك و پروردگار جهانيان است ( جاثيه آيه 36)
سفينة الزهراء
و مانند قال فرعون و ما رب العالمين قال رب السموات و الارض و ما بينهما : فرعون گفت پروردگار عالميان چيست ؟
سفينة الزهراء
موسى در پاسخ گفت پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان اين دو است ( آيه 23 و 24 سوره شعراء)
سفينة الزهراء
جالب اينكه در روايتى كه صدوق در كتاب عيون الاخبار از على (عليهالسلام) نقل كرده چنين مىخوانيم : كه امام (عليهالسلام) در ضمن تفسير آيه الحمد لله رب العالمين فرمود : رب العالمين هم الجماعات ، من كل مخلوق من الجمادات و الحيوانات :
سفينة الزهراء
رب العالمين اشاره به مجموع همه مخلوقات است اعم از موجودات بيجان و جاندار.
سفينة الزهراء
اما اشتباه نشود كه در ميان اين روايات تضادى وجود ندارد ، زيرا اگر چه كلمه عالمين مفهومش گسترده و وسيع است ، ولى از آنجا كه گل سر سبد مجموعه موجودات جهان انسان مىباشد ، گاهى انگشت مخصوصا روى او گذارده مىشود ، و بقيه را تابع و در سايه او مىبيند ،
سفينة الزهراء
بنابر اين اگر در روايت امام سجاد (عليهالسلام) تفسير به انسانها شده بخاطر آن است كه هدف اصلى در اين مجموعه بزرگ انسانها هستند.
سفينة الزهراء
./
يازهرا س
باسلام لطفا به اتاق شهيد مفقود الاثر مصطفي نوراني هم سربزنيد.التماس دعاي فرج ياعلي عليک السلام
سفينة الزهراء
./