شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

چراغ جادو

2-زندگي

+ چرا بي دليل دلم ميگيرد؟برخي اوقات انسان بدون هيچ دليل و بهانه‌اي احساس گرفتگى، بي‌حالى، دلتنگي و بي‌حوصلگي مي‌کند و غمي ناآشنا درون او را مي‌آزارد. برخي بر اين باورند که يکي از عوامل اصلي اين بي حالي و اندوه، فاصله گرفتن از جمع دوستان و نزديکان و پناه بردن به خلوت و انزوا است؛ در حالي که نمي توان اين سخن را به عنوان دليل کامل و صحيحي تلقي کرد.
2-زندگي
عوامل حزن و اندوه از ديدگاه روايات: الف: گناه و معصيت
2-زندگي
ب)دلبستگي به دنيا: پيامبر اعظم(ص) نيز فرمودند: «اَنَا زَعِيمٌ لِمَنْ اَکَبَّ عَلَي الْدُّنْيا بِفَقْرٍ لا غِنَاءَ لَهُ وَ بِشُغْلٍ لا فِراغَ لَهُ وَ حُزْنٍ لا اِنْقِطاعَ لَهُ؛ کسي که به دنيا بچسبد، من (سه چيز را) براي او قطعي مي‌دانم: ‌فقري که بي‌نيازي برايش نيست، ‌گرفتاريي‌اي که از آن خلاصي نيست و غم و اندوهي که به پايان نمي‌رسد.»( بحارالانوار، ج70، ص81)
2-زندگي
ج. کوتاهي در عمل: امام علي(ع) مي‌فرمايد: «مَنْ قَصَّرَ في العَمَلِ اُبْتُلِيَ بِالْهَمِّ؛( نهج البلاغه، سيد رضى، ترجمه دشتى، مشهد، نشر امامت، چ1، 1384، کلمات قصار،127. ) هر که در عمل کوتاهي کند به اندوه گرفتار آيد.»
2-زندگي
ه . جزع و فزع: بي‌تابي کردن و صبر و قرار از کف دادن در هجوم مشکلات زندگي نيز يکي ديگر از عواملي است که باعث ايجاد حزن و اندوه در افراد مي‌شود. امير مومنان(ع) مي‌فرمايد: «‌ايَّاکَ والْجَزَعَ فَإنَّهُ يَقْطَعُ الامَلَ وَ يُضْعِفُ العَمَلَ وَ يُوِرثُ الْهَمَّ؛ از بي‌تابي کردن بپرهيز! که آن اميد را قطع مي‌کند و عمل را ضعيف مي‌گرداند و اندوه به همراه مي‌آورد.»
2-زندگي
د. توجه به امکانات ديگران: رسول خدا(ص) فرمود:‌ «مَنْ نَظَرَ اِلَي ما في أيْدِي النَّاسِ طالَ حُزْنُهُ وَ دامَ أسَفُهُ؛‌(بحار الانوار، ج 74،ص 172) کسي که چشمش به آنچه در دست مردم است (امکانات و داراييها) باشد، اندوهش طولاني و افسوسش پايدار خواهد شد.»
2-زندگي
ه . شهوت رانى: رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: «رُبَّ شَهْوَة ِساعَةٍ تُورِثُ حُزْنَاً طَوِيلَاً؛‌(ميزان الحکمه، ج4، ص3480)چه بسا خواهش و لذتي زودگذر که اندوهي دراز بر جاي گذارد.»‌
2-زندگي
و. غضب بي‌جا: امام علي(ع) فرمودند:‌ «مَنْ غَضِبَ عَلَي مَنْ لا يَقْدِرُ أنْ يَضُرَّهُ طالَ حُزْنُهُ وَ عَذَّبَ نَفْسَهُ؛( تحف العقول، ص 99) ‌هر که بر کسي خشم گيرد که توان آسيب رساندن به او را ندارد، اندوهش طولاني گردد و خود را عذاب دهد.»
2-زندگي
ز. منفي نگرى: امام کاظم(ع) مي‌فرمايد: «‌مَنِ اغْتَمَّ کانَ لِلْغَمِّ اَهْلَاً؛( بحار الانوار، ج 68،‌ص 153)‌آنکه غم خورد، شايسته غم و اندوه است.»
ساعت دماسنج
2-زندگي
رتبه 0
0 برگزیده
170 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله فروردين ماه
vertical_align_top