أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا
*** اول تدبر بعد تفسير ...
***********************
زمان شروع جلسات :
روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7
//
روال برگزاري جلسات :
- شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛
- تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛
- استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛
* مشارکت همگاني
***********************
جلسات برگزار شده :
محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس //
محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق //
محفل سوم - 12/2/1390 :تفسير سوره مبارکه فلق //
محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد //
محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد //
محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) //
محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد //
محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد //
محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد //
محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد //
محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)
پيامهاي اتاق
+
با عرض سلام / با ادامه تفسير سوره مبارکه ماعون در خدمتتون هستيم.
اقاشير حفاظ
90/12/26
*ابرار*
بسم الله الرحمن الرحيم
*ابرار*
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ/
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ/
الَّذِين هُمْ يُرَآءُونَ/
وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
*ابرار*
پس واى به حال نمازگزاران.
آنان كه از نمازشان غافلند.
آنان كه پيوسته ريا مىكنند.
و از دادن زكات (و وسايل ضرورى زندگى) باز ميدارند.
*ابرار*
هر نمازى ارزش ندارد و هر نمازگزارى بهشتى نيست. «فويل للمصلّين»
*ابرار*
سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولى سهو از نماز، به معناى رها كردن نماز ، قابل بخشش نيست. «عن صلاتهم» (نه «فى صلاتهم»)
*ابرار*
در اين سوره افعال به صورت مضارع استمراري امده يعني زماني خطرساز هست که کار زشت جزء رفتار دائمي فرد قرار بگيره. (يکذب..يدع...لا يحض...)
*ابرار*
كسى كه گاهى از نماز غافل مي شود، مشمول ويل است، پس وضع تاركان دائم نماز چيست! «فويل للمصلّين... عن صلاتهم ساهون»
*ابرار*
( الَّذِين هُمْ يُرَآءُونَ) جـامـعه اى كه به رياكارى عادت كند، نه فقط از خدا و اخلاق حسنه و ملكات فاضله دور مى شود، بـلـكـه تـمـام بـرنامه هاى اجتماعى او از محتوا تهى مى گردد، و دريك مشت ظواهر فاقد معنى خلاصه مى شود، و چه دردناك است سرنوشت چنين انسان ، و چنين جامعه اى !.
*ابرار*
مسـلما يكى از سرچشمه هاى تظاهر و رياكارى عدم ايمان به روزقيامت ، وعدم توجه به پاداشهاى الـهـى اسـت ، و گـرنـه چـگونه ممكن است انسان پاداشهاى الهى را رها كند و رو به سوى خلق و خوشايند آنها آورد؟.
*ابرار*
در ذيل آيه شريفه /الذين هم عن صلاتهم ساهون/ آمده که منظور از اين جمله کساني هستند که به کلي نماز را ترک کنند، زيرا اگر صرف سهو آدمي را مستوجب ويل سازد، بايد همه مستوجب باشند، چون هر انساني و مسلماني در نمازش سهو ميکند، امام صادق (عليهالسلام) در ذيل اين آيه فرموده: منظور تاخير نماز از اول وقت و بدون عذر است.
*ابرار*
در الدر المنثورآمده که ابو نعيم و ديلمي و ابن عساکر از ابو هريره نقل کردهاند که گفت: رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلّم) در تفسير آيه و يمنعون الماعون فرمود: ماعون همه آن چيزهايي است که مردم به عنوان کمک در بين خود عاريه ميدهند و ميگيرند، از تبر گرفته تا ديگ و دلو و نظاير آن.
*ابرار*
در تفسير نور امده بخل، ويژگى منكران معاد است، كه حتى از عاريه دادن چيزهاى كوچك و ناچيز بخل مىورزند. «يكذّب... يمنعون الماعون»
*ابرار*
بزرگواران منتظر نظرات تکميلي شما براي اتمام جلسات تدبر و تفسير سوره مبارکه ماعون هستيم. يا حق
دانه سيب
من از اين آيه فويل للمصلين خيلي تکون خوردم !