شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

ساعت دماسنج
+ بسم الله الرحمن الرحيم *** با سلام خدمت همه بزرگواران، نوزدهمين محفل اتاق رو با موضوع "تدبر در سوره مبارکه کوثر" شروع مي کنيم
بزرگواران حاضر در اتاق اعلام حضور بفرماييد
*ابرار*
سلام بر شما، وقت بخير
عليک سلام خانم ابرار، خوش اومديد، ممنون از لطفتون، الان عوضش ميکنم
ممنون
به نظرتون منتظر بمونيم يا شروع کنيم خانم ابرار؟
بله از صبح در عمومي فيدش رو زدم
ممنون از لطفتون
سلام - وقت حضار به خير و خوشي ان شا لله . . .
عليکم السلام جناب آقاشير، خوش اومديد، وقت شما هم به خير و خوشي ان شاء الله
قبل از اينکه جلسه رو شروع کنيم، چند مورد رو يادآوري مي کنم:
بله بفرماييد :)
1- حتما مطالبي که در جلسات "روش تدبر در قرآن" ارائه شده تا الان مطالعه بشه و تا حد ممکن بهش عمل بشه (منظورم شرايط متدبر هست)
2- براي جلسات تدبر اصلا اصلا اصلا مطالعه تفسيري در مورد سوره نداشته باشيم
3- براي اينکه جلسات هم تفسير و هم تدبر براي همه قابل فهم و استفاده باشه، سعي ميکنيم تا حد ممکن از بيان قواعد دستوري زبان و ادبيات عرب خودداري کنيم
4- حتما در سوره تدبر داشته باشيد، حتي اگر شده در حد فقط ده دقيقه و تنها در قالب طرح سوال براي خودتون باشه
ان شاء الله سعي کنيم اين موارد رو من بعد رعايت کنيم و مهمتر از همه اينکه وقت حضور در اين جلسات سعي کنيم حتما با وضو باشيم ان شاء الله
شروع کنيم؟
بسمه الله الملک القدوس العزيز الحکيم . . .
بسم الله الرحمن الرحيم *** إنّا أعطيناک الکوثر (1) : سوالاتون رو در مورد اين آيه بفرماييد و البته دانسته ها و برداشتتون رو از اين آيه
*ابرار*
بله شروع بفرمائيد. من اگر دير جواب ميدم عذرم رو بپذيريد سرعتم خيلي اومده پائين.
خواهش ميکنم خانم ابرار
*ابرار*
سئوالي که در مورد کلمه کوثر براي بنده پيش اومد اين هست که اين کوثر چي هست که خداوند متعال براي بيانش از لغت جديد استفاده فرموده؟چون در قران اين لغت قبلا استفاده نشده . و چون که فعل اعطيناک آمده به معني اين هست که کوثر چيز با ارزشي بوده.
سوال خوبيه، چيزي که به نظرم ميرسه اينه که منظور از کوثر (با توجه به ريشه کلمه) خير کثير بايد باشه
احسنت، نکته خوبي رو گفتيد خانم ابرار، اعطي به معني بخشيدن و هديه کردن هست، بنابراين بايد خيلي ارزشمند باشه، انزلنا هم نيست، يعني براي اينکه به پيامبر داده بشه درجه اش هم پايين آورده نشده و در اعلي درجه از ناحيه حضرت حق هست
*ابرار*
البته مصاديق زيادي براي کوثر بيان شده. مثل نهري در بهشت (ويژگي نهر در جاري بودن آن است)// حوض پيامبر (صلي الله عليه و آله) در بهشت يا محشر// اولاد پيامبر (صلي الله عليه و آله)// اصحاب و اشياع پيامبر (صلي الله عليه و آله) تا روز قيامت// علماي امت پيامبر (صلي الله عليه و آله)// قرآن كريم و فضايل زياد پيامبر (صلي الله عليه و آله)// نبوت// اسلام// توحيد// علم و حكمت//
چيزي که زياد شنيديم و از شان نزول آيه و شواهد بعد از اون بر مياد اينه که منظور از کوثر وجود حضرت زهرا سلام الله عليها هست که البته وجود ايشون وجود ائمه اطهار رو هم به همراه داره و اين به نظرم همون خير کثيره
جناب آقاشير نظر شما در مورد سوال خانم ابرار چيه؟
والا من فقط ميدونم اين سوره براي حضرت فاطمه زهرا نازل شده و در جواب کفار که ميگفتن که پيامبر آينده اي نداره ( چون پسر نداره ) اومده يعني نازل شده
شان نزول رو درست و مختصر فرموديد، ممنون
در ال کوثر هم مفاهيمي بايد باشه که ترجيح ميدم در جلسه تفسير بهش پرداخته بشه چون اگر بخوام طبق جلسه تدبر پيش برم فقط ميتونم بگم که يکي از علائم معرفه يعني شناخته شده بودن اسمي داشتن ال است، کوثر هم در اين آيه ال داره، يعني شناخته شده است
از اين آيه سوال يا مفهوم ديگه اي به نظرتون نميرسه؟ بريم آيه بعد؟
*ابرار*
نکته جالب اينکه سوره مبارکه کوثر داراي 18 نقطه است و در عمر حضرت فاطمه زهرا(س) 18 بهار وجود داشته است.
درسته، خيلي جالبه، تا قبل از فاطميه امسال که اس ام اس اين نکته برام بياد بهش دقت نکرده بودم، ممنون که يادآوري کرديد خانم ابرار
بله بفرماييد
البته اين رو بايد عرض کنم که در سن حضرت زهرا سلام الله عليها اختلاف بسيار هست، طوري که گفته ميشه ايشون در 17 سالگي ازدواج کردند، الله اعلم ...
فصل لربک و انحر(2) // سوال و تدبر؟
*ابرار*
کاش مختصري از شان نزول رو بيان کنيم تا محتواي سوره بياد دستمون. اجازه ميفرمائيد يا براي تفسير هست؟
ما شا لله قرآن هر چي بهش بيشتر دقت بشه نکات بيشتري ديده ميشه
بفرماييد خانم ابرار، خوبه براي تدبر شان نزول بيان بشه، ممنون ميشم از لطفتون
درسته جناب حفاظ، حديث داريم که قرآن هفت بطن داره و هر بطن هم هفت بطن، تنها زماني تمام حقيقت قرآن رو ميفهميم که معصوم اون رو براي ما تاويل و تفسير کنه، ان شاء الله ... "لا يمسه الا المطهرون"
*ابرار*
پيغمبر اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم)دو فرزند پسر از بانوى اسلام خديجه داشتند : يكى قاسم و ديگرى طاهر كه او را عبدالله هم مي ناميدند، و هر دو در مكه از دنيا رفتند، و پيغمبر اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ديگه فرزند پسر نداشتند، اين موضوع باعث شد بد خواهان قريش حضرت رو ابتر بنامند.
*ابرار*
اونها طبق سنت خودشون براى فرزند پسر اهميت فوق العاده اى قائل بودند، پسر رو تداوم بخش برنامه هاى پدر مي شمردند، بعد از اين ماجرا آنها فكر مي كردند با رحلت پيغمبر اكرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم)برنامه هاى ايشون به خاطر نداشتن فرزند پسر تعطيل خواهد شد و خوشحال بودند.
*ابرار*
قرآن مجيد نازل شد و بطرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت ، و خبر داد كه دشمنان او ابتر خواهند بود، و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى كه در اين سوره داده شده از يكسو ضربه اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام ، و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود به رسول الله (صلّي الله عليه و آله و سلّم)كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود.
البته در تاريخ اسلام اومده که شخص خاصي لقب ابتر بودن رو به حضرت رسول نسبت دادند که در اين سوره علاوه بر بشارت به حضرت رسول در رد نسبت اون فرد، در مورد اون شخص هم گفته شده که خودش ابتر هست و همين اتفاق هم براش ميفته، ان شاء الله داستانش رو از کتب تاريخي استخراج مي کنم براي جلسه تفسير بيان مي کنم
اما در مورد سوال شما خانم ابرار در خصوص آيه دوم، نماز بارزترين جلوه عبوديت و شکرگزاري از حضرت حق هست، و همينطور قرباني کردن، چنانکه در اون زمان رسم بوده که وقتي نعمتي از جانب حضرت حق به افراد ارزاني ميشده به شکرانه اش قرباني ميکردند
در اين آيه به نظرم نحوه شکرگزاري از نعمت هاي الهي رو داره بهمون ياد ميده، البته براي فهم بهتر و صحيح بايد به تفاسير رجوع کنيم
*ابرار*
در مورد ايه دوم چرا وقتي خداوند کوثر رو به پيامبر اکرم صلي الله عليه و اله و سلم عطا فرموده از ايشان دو کار خواسته؟؟نماز بخوانند و قرباني کن؟؟ ايا ميتونيم بگيم اينها مظهري از حج هستند؟؟
*ابرار*
ببخشيد چون شان نزول رو عرض کردم و فاصله افتاد سئوال رو اوردم اينجا.
جواب سوال رو در حد فهمم از آيه بالاي نظر شما دادم خانم ابرار، سوال جالبي پرسيديد، خوشحال ميشم برداشت شما رو از اين آيه بدونم، و البته جناب آقاشير هم همينطور (شما هم اگر چيزي در مورد اين سوال ميدونيد بفرماييد)
*ابرار*
بله درسته.
يعني شما هم نظر بنده رو داريد خانم ابرار؟
در تمام قرآن امر به اقامه نماز شده اما اينجا امر به خواندن نماز شده! همينطور روي اينکه اين نماز براي خدا بايد باشه تاکيد شده، به نظرم نکات ظريفي بايد در اين دو مورد باشه، چيزي که به ذهن خاطي من ميرسه اينه که اين نمازخوندن جنبه فردي داره بنابراين از اقامه صحبتي نشده ضمن اينکه چون جنبه فردي داره شايد شکرگزاري بايد در خفا باشه!
که البته به مورد آخر هميشه معتقد نيستم، و اما در مورد تاکيد روي نماز خوندن براي حضرت حق، شايد توجه يا تذکر به اينه که شکرگزاريمون بايد خالص براي تنها و تنها خدا باشه و بس، تصور نکنيم فرد ديگه اي در اين عطا و بخشش دخيل بوده و موثر، تصور کنيم بخاطر استحقاق خودمون بوده با هر چيز ديگري
*ابرار*
زمانيکه خداوند متعال به پيامبر اکرم(ص) دستور داد که نماز بخوان و قرباني کن خواندن نماز بيشتر جنبه شکر لفظي هست چون ذکر هست ولي در قرباني منظور شکر عملي است يعني در قرباني کردن علاوه بر معناي قرباني منظور اين هست که شرک و خواسته ها و اميال نفساني رو قرباني کن مثل قرباني در حج/ که اين دو رواقع روش شکر گزاري رو به ما بنده ها ياد داده.
غير از لفظ "اعطينا" که خانم ابرار فرمودند از اين نحوه امر به شکرگزاري هم ميشه فهميد که عطاي کوثر چقدر ارزشمند هست که بايد چنين شکرگزاري براي اون انجام بشه، امر شده نه پيشنهاد!
بسيار عالي، خيلي خوب بيان کرديد اين روش شکرگزاري رو، شکرگزاري هم بايد قلبي باشه (در شکل نماز و ذکر) و هم عملي باشه (در شکل قرباني)، نکته بسيار خوبي بود
زاستش من بيشتر ترجيح ميدم بيننده باشم :)
زکاة العلم نشره، خوشحال ميشيم شما هم ما رو از انديشه هاتون بهره مند کنيد
:) - من چيزي به ذهنم برسه ميگم ولي خب :)
از اين آيه صحبت ديگه اي مونده؟ بريم آيه آخر؟
*ابرار*
در مورد کلمه وانحر در عربي معاني ديگه اي هم آمده مثلا مبارزه، عملي رو در اول وقت انجام دادن و حمله انتحاري نيز از ريشه همين فعل گرفته شده. اين معاني هم قابل تامل هستند.
ممنون از توجه و حضورتون جناب آقاشير
خواهش ميکنم :)
اينجاست که بايد براي فهم معنا به برداشت مردم اون زمان رجوع کرد و عمل حضرت رسول (اين يکي از درس هاي بحث روش تدبر در قرآنه که ان شاء الله در آينده خواهيم گفت)، ممنون خانم ابرار، اين معناني هم قابل تامله
ان شا لله :)
بريم آيه آخر؟
ان شانئک هو الابتر (3) // سوال و تدبر؟
*ابرار*
و ايه اخر غيبگوئي قرآن کريم در مورد دشمن پيامبر (ص) به نام عاص ابن وائل هست که حضرت رو ابتر خوند و مشرک موند و پسراني داشت مثل عمرو عاص که بعد چند نسل نسلش منقرض شد.
بله بفرماييد
بله خيلي جالبه
درسته خانم ابرار، اخبار غيبيه و با دو لفظ تاکيد "ان" و "هو" قوت قلب ميده به حضرت رسول و تاکيد ميکنه که "يقينا و حتما اون کسي که به تو کينه ورزيد خودش ابتر و مقطوع النسله"
*ابرار*
با توجه به آيه پاياني اين سوره كه از اتهام مقطوع النسل بودن پيامبر (صلياللهعليهوآله) سخن گفته، مي‌توان دريافت كه منظو از كوثر، خيري كثير هست که در ضمنش، كثرت ذريه هم هست؛ چون در غير اين صورت، تأكيد بر ابتر بودن دشمنان آن حضرت در اين مقام، بي‌‌فايده خواهد بود. همه مي دانيم که ذريه آن حضرت از طريق جگرگوشه اش، فاطمه زهرا(سلام الله عليها) ادامه يافته است؛ بنابراين يکي از مصاديق کوثر، وجود مبارک حضرته
*ابرار*
شرمنده بنده بايد از خدمتتون مرخص بشم. خيلي استفاده کردم. ممنون از زحماتتون. از جناب اقاي حفاظ هم تشکر ميکنم . خدا نگهدار. التماس دعا.يا حق
خيلي خوب در تدبرتون آيه اول و آخر رو به هم ربط داديد خانم ابرار، احسنت، تدبر يعني همين، فهم هماهنگي ها، پيدا کردن رابطه آيات و سوره ها
بنده هم ممنونم از الطاف و حضورتون خانم ابرار، التماس دعاي فرج، حق نگهدارتون باشه ان شاء الله
*ابرار*
لطف داريد. يا حق
ممنون از زحمات شما بزرگواران و ممنون که وقت ميذاريد - اميدوارم هميشه موفق باشيد - حق نگهدار همگي - ياحق
چند نکته رو عرض ميکنم و بنده هم مرخص ميشم از حضورتون : 1- اينکه "هو الابتر" رو بصورت اسميه آورده اين هم تاکيد ديگري است بر مقطوع النسل شدن دشمن حضرت رسول (علاوه بر انّ و هو که قبلا گفته شد)
2- علت اين کنايه زدن هاي مشرکان به حضرت رسول در مورد ابتر بودن ايشون در اين آيه کينه ورزي اونها بيان شده که دلايل اين کينه ورزي هم مشخصه و فراوون بارزترينش جايگاه حضرت رسول در ميان مردم بود و پايين اومدن شان و منزل مشرکان با بعثت حضرت رسول
ان شاء الله جلسه آينده چهارشنبه همين هفته ساعت 7 خواهد بود با موضوع "تفسير سوره مبارکه کوثر" باز هم ممنونم از حضور شما بزرگواران خانم ابرار و جناب آقاشير، حق نگهدارتون باشه ان شاء الله، التماس دعاي فرج، ياحق
سنجش
سلام بر شما دوستان قرآني...يه نكته جالب از اين سوره به ذهنم رسيد ...در هيچ سوره اي از قرآن بابت تولد يه شخص خداوند مراسم نگرفته . نهايتاً سلام به اون كرده مثل حضرت يحيي عليه السلام: وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِد( مريم : 15)
سنجش
ولي در مورد حضرت زهرا سلام الله عليها خداوند به پيامبر به نوعي تبريك گفته (انا اعطيناك الكوثر) بعد دستور خواندن نماز (شكرانه) (فصلّ لربّك) و برپايي مجلس وليمه داده. (و انحر) و آخر سر هم به نوعي دعا برا اين نوزاد كرده(ان شانئك هو الابتر)***اللهم صل علي فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها والسر المستودع فيها بعدد ما احاط به علمك***
ممنون از نکته بسيار لطيف و ظريفتون که بيان فرموديد جناب سنجش
سنجش
سلام عليكم...خواهش ميكنم
تسبیح دیجیتال
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top