أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا
*** اول تدبر بعد تفسير ...
***********************
زمان شروع جلسات :
روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7
//
روال برگزاري جلسات :
- شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛
- تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛
- استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛
* مشارکت همگاني
***********************
جلسات برگزار شده :
محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس //
محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق //
محفل سوم - 12/2/1390 :تفسير سوره مبارکه فلق //
محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد //
محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد //
محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) //
محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد //
محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد //
محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد //
محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد //
محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)
پيامهاي اتاق
+
سلام، جلسه امروز چي شد؟
*زهرا.م
90/4/8
.:زائر حرم عشق:.
عليک سلام خانم ابرار، عذر ميخوام، اينترنتمون قطع شده بود، با اجازه مختصري از بحثي رو که قرار بود امروز ارائه بشه عرض ميکنم
.:زائر حرم عشق:.
از بزرگواران اگر کسي حضور داره اعلام بفرمايند
.:زائر حرم عشق:.
بسم الله الرحمن الرحيم *** در آخرين جلسه در مورد شرايط تدبر و متدبر صحبت کرديم و گفتيم قبل از تدبر نياز به فراهم کردن زمينه هايي براي تدبر هست که عبارتند از : شرايط علمي، شرايط فضيلتي، شرايط ذهني و شرايط ظاهري
.:زائر حرم عشق:.
در مورد شرايط فضيلتي که مهمترين شرط تدبر هست به تفضيل صحبت کرديم که مواردش عبارت بودند از : تزکيه اوليه، استعانت از حضرت حق، پاک شدن از ذهنيت قالبي
.:زائر حرم عشق:.
در مورد شرايط ظاهري هم صحبت شد که عبارت بودند از : طهارت عرفي (نظافت)، طهارت شرعي (وضو داشتن)، در مسجد و رو به قبله قرآن خواندن، خواندن قرآن در نيمه هاي شب و تدبر در آيات قرآن
اقاشير حفاظ
سلام - من بي تقصيرم :)) - گويا خبري نيست :)
.:زائر حرم عشق:.
حالا ميرسيم به شرايط ذهني : مي دونيم عقل نيرويي است که حرکتي بنام تعقل را انجام مي دهد که محصول آن علم است و يا حرکتي را بنام تعلم انجام مي دهد که نتيجه آن نيز علم است يعني "انديشيدن و آموختن" کارکرد اصلي نيروي عقلاني ماست.
.:زائر حرم عشق:.
عقل بايد شرايط لازم براي تعقل را فراهم کند. مديريت عقل دست خود انسان است حال گاهي خود انسان نمي خواهد آن را مديريت کند زيرا از ديدگاه او دليلي براي اينکار وجود ندارد، اينکه در چه چيزي تعقل کند و چه چيزي را بياموزد که براي ابديت او سودمند باشد مربوط به مديريت عقل است.
.:زائر حرم عشق:.
ما گاه اين نيروي خداداي را صرف فهميدن و يادگرفتن اموري مي کنيم که براي کمال و آخرت ما سودمند نيست لذا اگر همت عقلي خود را در دريافت کلام وحي بسيج کنيم و در بخش انديشه اولويت را به چنين فهمي داده و از اشتغال ذهن به امور بيهوده پرهيز کنيم، شرط ذهني تدبر را فراهم کرده ايم.
.:زائر حرم عشق:.
در اين راه دو نکته را بايد مد نظر قرار داد: تمرين و تدريج .
.:زائر حرم عشق:.
تمرين در انديشيدن به چنين زمينه اي و پذيرش آنکه دانش، دفعي حاصل نمي شود. قرآن تأکيد زيادي به تعقل دارد و مي فرمايد قومي که ذهن خود را مديريت کند قرآن را مي فهمد (لآيات لقوم يعقلون)
.:زائر حرم عشق:.
عليکم السلام جناب آقاشير، خوش اومديد، عذر ميخوام بابت تاخير امروز
.:زائر حرم عشق:.
از بين شرايطي که براي تدبر و متدبر نام برديم تنها شرايط علمي مي مونه که امروز مختصري به اين مبحث مي پردازيم
.:زائر حرم عشق:.
اما قبل از اون باز هم متذکر ميشم که براي تدبر عام در قرآن - که همون تدبري هست که ما در اين اتاق به اون مي پردازيم - نيازي به داشتن شرط علمي نيست و اون چيزي که از بقيه شرايط مهمتره شرايط فضيلتي و ذهني است
.:زائر حرم عشق:.
و اما شرايط علمي که براي تدبر خاص و عميق لازم هست : براي فهم قرآن نيازمند يادگيري دانش هايي هستيم که در اينجا به مهمترين آنها اشاره مي شود: 1- ادبيات عرب 2- علوم قرآني؛ اين دو دسته علم نامبرده شده علوم لازم براي فهم بهتر و تدبر دقيق تر در قرآن لازمه که هر کدومشون داراي بخش هاي جزئي تري هستند که به اونها مي پردازيم
.:زائر حرم عشق:.
1- ادبيات عرب : اولين گام براي تدبر تخصصي در قرآن، آشنايي با ادبيات عرب در حد تسلط به ادبيات است زيرا زبان قرآن عربي است و دستيابي به معاني و لطايف و نکات آن منوط به آگاهي ويژه نسبت به زبان عربي است.
.:زائر حرم عشق:.
ادبيات عرب حدود 12 علم است که فراگيري 7 مورد از آن علوم لازم بوده و براي فهم بهتر و بيشتر قرآن به آن نياز داريم که بعضي از آن علوم نقش80 درصدي و برخي ديگر نقش20 درصدي در فهم قرآن دارند.
.:زائر حرم عشق:.
اين علوم عبارتند از: 1- صرف و نحو که نقش 20 درصدي در فهم قرآن دارند؛ 2- و آنانکه نقش 80 درصدي در فهم قرآن دارند مثل علم لغت، اشتقاق (ريشه يابي لغت)، معاني، بيان و بديع که سه مورد آخر مربوط به بلاغت (زيبايي شناختي) قرآن مي شود.
.:زائر حرم عشق:.
در مورد صرف و نحو و استفاده اش در ادبيات عرب همه مون در حد دروس عربي دوران راهنمايي و دبيرستان چيزهايي ميدونيم، ان شاء الله در جلسه آينده به ارائه توضيح مختصري از علوم بيان شده در دسته دوم (لغت، اشتقاق، معاني، بيان و بديع) خواهيم پرداخت.
.:زائر حرم عشق:.
اگر در مورد مطالب ارائه شده در بالا سوالي بود حتما بفرماييد تا در موردش صحبت بشه، جلسه آينده هم ان شاء الله دوشنبه همين هفته ساعت 7 خواهد بود با موضوع تدبر در سوره کوثر
.:زائر حرم عشق:.
باز هم بابت تاخير يک ساعتي امروزم از همه عذر ميخوام، حلال بفرماييد ان شاء الله، التماس دعاي فرج، يا علي
اقاشير حفاظ
اجازه - گويا بزرگواران تشريف ندارن - بهتر نيست يه وقت ديگه ادامه بديد؟
*-عشق الهي*
ما آمديم نبوديد!نيايد نيستيم!درپناه حق:)