شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

آثار بزرگوار شهيد مطهري، مثل ياد او زنده است. افراد مشتاق نخواهند گذاشت که اين مطالب عميق و عريق، از دست و ذهنيت جامعه خارج بشود.
(مقام معظم رهبري مد ظله )

با عرض سلام

به اتاق مطالعاتي، تحقيقاتي حکمت مطهر خوش آمديد

*هدف از ايجاد اين اتاق  مطالعه هدفمند کتب شهيد بزرگوار مرتضي مطهري رحمة الله عليه   ميباشد
*سعي شده ابتدا کتابهاي  ساده تر براي مطالعه و برگزاري مسابقه  انتخاب بشه و به مرور ان شا ءالله کل کتابهاي ايشون توسط کاربران گرامي  مطالعه بشه
*زمان بندي مسابقه طوري تنظيم ميشه  که هر يک از کاربران با صرف متوسط  روزانه  نيم ساعت وقت بتونند به راحتي کل مطلب را بخونند و در مسابقه شرکت کنند

*بعد از مطالعه تعداد صفحات مشخص شده مسابقه اي 20 سئوالي بصورت چهار گزينه اي برگزار ميشه.

* به ده نفر از برگزيدگان هر نفر  20 هزار تومان افزايش اعتبار تعلق ميگيره

بزرگواراني که مايل هستند در هزينه هاي اين کار فرهنگي و ثواب اون شريک باشند با مدير اتاق تماس بگيرند

استقبال شما بزرگواران مشوق ماست

در پناه حق موفق و مويد باشيد

 

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا
+ آيا علاقه *به* دنيا مذموم است؟ 1 - بله، چون باعث دوري از خداوند متعال مي‌شود. - شما 2 - بله، چون دنيا پست است و ارزش ندارد. 3 - خير، چون اين علاقه طبيعي و فطري است. 4 - خير، چون باعث رسيدن به خداوند متعال مي‌شود.
خب حالا متن کتاب:
محبت دنيا و علاقه *به* دنيا بد است ، نه خود دنيا الخ// اين سوال واقعا همين معني را ميرسوند!
*زهرا.م
تو متن کتاب گفته که اين علاقه فطري وطبيعي است
منظور علاقه *به* دنيا هست! روي (به) من حرف دارم!!!
*زهرا.م
خب سوال بايد چي ميگف يني؟
نميدونم والا!
*ابرار*
در مورد سوال 10 : اتفاقا بعد از چند سطر از اين مطلب (محبت دنيا و علاقه به دنيا بد است ، نه خود دنيا الخ) که شما استناد کرديد شهيد مي فرمايد: «اگر دقت بکنيم اين تفسير -هر چند خيلي معروف و مشهور است و خيلي مسلم فرض شده- بي اشکال نيست و با بيانات خود قرآن وفق نمي دهد.» ... «بدون شک اين علايق، طبيعي و فطري است و در اين صورت چگونه ممکن است بد و مذموم باشد...»/...
ولي خانم ابرار اگه کل مطلب با دقت خونده بشه جواب نه گزينه ي يک ميشه نه گزينه 3. منم اول گزينه ي 3 رو به عنوان جواب انتخاب کردم ولي وقتي ادامه ي مطلب را در کتاب خوندم ديدم هر علاقه اي هم به صرف فطري بودن مطلوب نيست و بايد هدف دار باشه و اين هدف دار بودن معني اي جز اين نداره که اون علاقه بايد انسان را به خداوند متعال برسونه. و اين باعث شد گزينه 4 رو انتخاب کنم.
در قسمتي از کتاب آمده: *فرق است بين علاقه به مال و فرزند و ساير شؤون زندگي دنياوي و بين قانع‌ بودن و رضايت دادن و غايت آمال قرار دادن اينها .* ؛ آنچه که من از متن کتاب برداشت کردم اين بود که صرف علاقه به دنيا مذموم نيست چون اين علاقه يک امر فطري و طبيعي در انسان است، ولي اينکه امور دنيوي را غايت آمال خود قرار دهيم از نظر قرآن مذموم است و علاقه به دنيا به شرطي مذموم نيست که هدفي والاتر داشته باشيم.
و آن هدف چيزي نيست جز رسيدن به خداي متعال. يعني دنيا را وسيله اي قرار دهيم براي رسيدن به حق. يعني به دنيا علاقه داشته باشيم به خاطر اينکه ما را به حق تعالي ميرساند. ولي اينکه به دنيا علاقه داشته باشيم در همين حد که فطري و ذاتي ماست هيچ فرقي با بقيه انسانها که غايت آمال و آرزوهايشان همين دنياست نخواهيم داشت و اين از نظر قرآن مذموم است.
*ابرار*
سلام مجدد سرکار خانم ايماني : درست است که سوال کمي کلي است ولي اينطور سوال ميپرسم اگر علاقه اي خدايي نبود و فقط صرفا يک علاقه بود و هدف نداشت و در مسير خداوند نبود اين مذموم است؟ مثل همون علاقه به مال و فرزند و ثروت و جاه و مقام. پس همه علاقه ها انسان را به خدا نميرساند که گزينه چهار صحيح باشد. چه بسا علاقه اي باشد و رنگي از خدا نداشته باشد و مذموم هم نباشد چون فطري است.
*ابرار*
بله اگر اين علاقه انسان را سر مست و او را دنيا پرست کند و به غير از دنيا وراي ديگري را نبيند مذموم است. ديگر اينکه چه چيزي ما را به خداوند رساند؟ خود علاقه به دنيا؟ مگر قرآن نفرمود المال و البنون زينة الحياة الدنيا و الباقيات الصالحات خير عند ربک. بايد همراه علاقه، چيزهاي ديگر باشد تا رساننده ما به خداوند باشد. وگرنه خود علاقه رساننده نيست و گزينه چهار هم غلط است.
ممنون از توضيحتون. ولي قبول کنيد از بس که سؤال مفهومي ميدين خب آدم تصور ميکنه منظورتون چيز ديگه اي بوده. وگرنه من خودم قبل از اينکه اين همه غرق در مطلب بشم گزينه ي 3 مدّ نظرم بود. البته توضيحات من هم نشون ميده که مطلب رو خوب گرفتم. فقط سؤال شما رو خوب نگرفته بودم :)
*ابرار*
هر آزموني يکي دو سئوال مفهومي داره .. البته همون طور که عرض کردم اگه دقت بيشتري ميکرديد متوجه ميشديد که گزينه چهار غلط است. اتفاقا اينگونه سوالات و اشکالات، بنده رو مصمم تر به ادامه طرح ميکنه که بزرگواري چون شما اينقدر با دقت کتاب رو ميخونند : ) موفق باشيد خواهرم
چراغ جادو
گروه حکمت مطهر
vertical_align_top