پيامهاي اتاق
+
*سوال شماره 23:* در حکومتي که حکم رئيس جمهوري که* با رأي مردم انتخاب* شده است بايد به تأييد رهبري معظم برسد تا مشروعيت داشته باشد آيا اين نوع انتخاب و رأي، فرمايشي نيست؟ و آيا در حقيقت اين يک نوع *انتصاب توسط رهبري معظم* نيست؟ دليل مطلب هم اينکه اگر حکم رئيس جمهور توسط رهبري معظم تأييد نشود تکليف انتخاب ِ مردم چه مي شود؟
رزگل
92/11/28
خانه ي خانواده
سلام عليکم ، در اين زمينه نظري ندارم ، چراکه اعتقادي به شکل حکومتي جمهوري ندارم .
خانه ي خانواده
پس در صورت مسئله ي شما مي ماند تاييد رهبري معظم و در مقابلش تاييده ي ديگري مطرح نشده تا تقابلي پيش آمده باشد که ما را به چالش بکشد .
خانه ي خانواده
اما مسئله ي دوم شما ، خب لابد انتخابات دوباره برگزار مي شود ، البته پاسخ را قانون مي دهد براي چنين موردي .
هادي قمي
?
سنجش
سلام عليکم جناب يزدي و حاج آقا قمي...
سنجش
خب فعلا که اين حکومتِ جمهوري ، هست. و هر چقدر هم که انتخابات تکرار شود ،سوال همچنان باقيست.
سنجش
از يه جهت ميشه گفت اين انتخاب توسط مردم حقيقتا انتخاب خود مردمه. چون اگر چه نتيجه ي اين انتخابات بايد به تاييد رهبري معظم برسه ولي چون خود رهبر با يه واسطه توسط مردم انتخاب ميشه بنابراين ، اين نوع تاييد و تنفيذ حکم ياست جمهوري توسط رهبر، انتخاب خود مردمه.
سنجش
ولي وقتي معتقد باشيم منصب ولايت فقيه ، منصب انتخابي نيست بلکه منصبي الهيه که خبرگان فقط فردي رو که داراي خصوصيات رهبري هست (و در شرع بيان شده) رو تشخيص ميده نه اينکه خودش خصوصياتي رو تاسيس کنه دوباره اين سوال منتظر جواب ميمونه.
خانه ي خانواده
عليکم السلام حاج آقا سنجش عزيز
YAZD
سلام ، تاييد رهبر چون بعد از انتخاب مردم صورت ميگيره ، تاثير زيادي در آزادي انتخابات نداره (چون تا حالا ديده نشده که رييس جمهور منتخب مردم به تاييد رهبر نرسه) ولي تاييد صلاحيت توسط شوراي نگهبان (با شرايط فعلي) باعث مخدوش شدن ازادي انتخابات و تبديل آن به انتصابات ميشه
تصوير نور
سلام بر دوستان عزيز، دمکراسي و فريب هاي نهفته در آن، چنان روشن بوده که هزاران سال پيش ارسطو آنرا حکومت جاهلان خوانده و نظام اسلامي با 2 بازوي نگهبان و ولايت متعالي ترين نوع از اين شيوه را به صحنه آورده و الا به وضوح در جهان مي بينيد که سخن سخن ارسطو است. ( در امور و علوم آزادانه و مستقل تامل کنيد شايد به نتايج متفاوتي رسيديد)