شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال

سنجش

+ *سوال شماره 21:* کساني که در روز سيزدهم فروردين به عنوان بزرگداشت اين روز مسافرت مي کنند نمازشان را بايد دو رکعتي بخوانند يا چون سفرشان موجب زنده کردن خرافات است سفر حرام مي شود و بايد تمام بخوانند ؟ (البته جاي طرح اين مسئله در اتاق رسم عاشقي هست ولي چون بيشتر جنبه اعتقادي اون مورد نظر هست درين اتاق مطرح شد. )
اينجوري بخواهيد استدلال کنيد که کل نوروز و خيلي چيزهاي ديگه حتي بعضي واردات به دين که رسوماتي خرافي هست و ديني نيست (مثلا حمل علامت هاي مصور و مجسمه دار در هيات ها) رو ميتونيد مقدمه زنده کردن خرافات قرار بدهيد و کلي احکام فقهي برش بار کنيد... اينقدر دايره رو ضيق و کار مردم را گره دار نفرماييد :) فرموده اند فقيه واقعي آنست که مشکل باز کند نه گره کور ايجاد کند :)
سنجش
سنجش
!! يه نظر رو ويرايش کردم حذف شد.!
سنجش
سلام جناب فخري. ممنون از شما. بالاخره يه مسئله اي پيش اومده بايد ديد حکمش چيه؟ تنگ و گشاد کردن دايره احکام تابع تنگ و گشاد شدن اعماله :)
نيتشونو درست کنند حل ميشه ان شالله...: ) الاعمال بالنيات!
سنجش
انشاءالله
سلام. خب طرح سوال خودش جهت داره. اگر واقعا مسئله اصلي زنده شدن يا نشدن خرافات هست زدودن خرافات از چهره دين اولويت داره بر جاهاي ديگه. مراسمات ديني ما پر از خرافاتهايي هست که همه هم قبول دارند.آقاي جوادي تقريبا هر سال دارن ميگن اين علم و کتلها روبرنداريد درهياتها.شما شد سوال بفرماييد حکم سفر رفتن براي شرکت در هياتي که علم برميدارند،(از باب زنده کردن خرافات)آيا سفري حرام هست و نماز درش کامله يا نه:)
بنده که هيچکدام رو سفر حرام نميدونم ولي اگر قرار باشه سفر سيزده بدر از باب زنده کردن خرافات سفر حرام شرعي حساب بشه و نمازش تمام، سفر براي شرکت در هياتي که کتل برميدارند هم از همون باب زنده کردن خرافات ميشه سفر حرام. عرض من اينه که طرح سوالتون جهت دار هست، بعيد ميدونم هيچ مومن متديني که دنبال شر نمي گردد :) چنين سوالي براش پيش بياد :)
سنجش
خب فرقي بين مصاديق نيست جناب فخري. اگه علم و کتل جزء خرافات باشه سفر برا احياي اون هم حرام ميشه. ولي اگه اصل سفر برا حلال باشه ولي مرتکب گناهم بشه ضربه اي به حلال بودن سفر نميزنه. در مورد 13 بدر اصل سفر فيه نظر هست. چرا که اگه همين سفرها در 14 فروردين انجام بشه عرف مردم اونو احياي سنت باستاني سيزدهم نميدونن.
سنجش
بنده هم دنبال شر نيستم ، شرّ به دنبال منه.:)
:) بنده بعنوان يکي از مردم در طول عمر چهل و يک ساله ام چنين عرفي که ميگيد سراغ ندارم و نديده يا نشنيده ام که به صرف رسم قديمي ايراني مقيد باشند حتما اين سفر را ادا کنند و در حين اداي سفر هم قصد و اراده و نيت (به معناي شرعي) احياي سنت باستاني داشته باشند،مردم ما مسلمونن آقاجان :) اين فرضي که ميگيد که مردم نيت کنند با رعايت ضوابطي که شرعا سفر رو باطل ميکنه، سفر کنند بنظرم خيلي نادر باشه وکالمعدوم :)
سنجش
:) آقاسيد، بنده هم به دنبال اثبات چيزي نبوده و نيستم فقط مسئله اي رو مطرح کردم که کم و بيش وجود داشت. بله مردم ما مسلمونن ..فتقبل الله:D
جزاکم الله :)
سلام عليکم ، ماکه نزديک منزل در باغي نهار را جاي شما خالي خورديم ، نماز را هم رفتيم خانه خوانديم نه در باغ ، يعني نه نماز را ازدست داديم و نه رسم و رسوم را
سنجش
سلام عليکم جناب يزدي..تقبل الله اعمالکم :)
سنجش
ممنون از شما خانم حکاکان
سلام،نيت را درست کنيم،راحتتر است تا با نيت غلط دنبال عمل درست باشيم.اگر نيت بر اساس دستور سيرو في الارض شود ديگر حکم فقهي جديد احتياجي نيست.هرچه ساده تر ،مقبولتر.
mp3 player شوکر
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top