شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال

سنجش

+ *سوال شماره 17:* آيا عيد نوروز از جمله عيدهاي مورد تاييد و سفارش اسلام است؟ آيا اهلبيت عليهم السلام عيد نوروز را گرامي مي داشته اند؟ يا اينکه اين عيد يکي از بدعت هاي پادشاهان است که در بين ايرانيان باقي مانده؟
دخترشهيد
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=160574
دخترشهيد
fhباسلام.به عنوان يک ايراني مسلمان افتخار مي کنم که عيد نوروز را در آيين گذشتگان داشتيم و اين آيين تا امروز ادامه دارد.چون بعضي آداب حسنه که در اسلام سفارش شده است در ايام نوروز رعايت مي شود مخصوصا خانه تکاني (تمييزي) ....و صلحه رحم و کنار گذاشتن کينه هاو....البته بعضي از رسم ها مثل سيزده به در و خداي نکرده اسراف در اين ايام و تجمل گرايي و...را نمي پسندم.ببخشيد اگر مورد سوال را پاسخ ندادم.
دخترشهيد
تا انجايي که اطلاع دارم عيد نوروز در احاديث ائمه اطهار نيز آمده.حتي در اين شب مبارک سفارش به غسل نيز شده است...امام صادق (ع) ….. و هو اول يوم من سنه الفرس و نوروز همان روز اول سال ايرانيان است از سوي معصومين و مخصوصا امام صادق (ع) به نيكي ياد شده و بر همين اساس بزرگان دين و علماء گرانقدر و مراجع تقليد از نفس عيد نوروز به زيبائي ياد كرده منتهي نسبت به پيرايه هاي منفي آن هميشه تذكر دادن
چکيده بيانات مقام معظم رهبري در اين خصوص اينست که عيدنوروز از قبل از اسلام وجود داشته اما اسلام محتواي غلط آن را حذف کرده است وآنچه امروز ما آن را جشن ميگيريم نوروزايرانيست نه نوروز باستاني و آداب اين عيد از جمله صله رحم و ديدار برادران ديني و هديه دادن و ابراز محبت و کنارگذاشتن کينه ها و به زيارات رفتن چيز بسيارخوبيست و ما(رهبري معظم) ازطرف کساني که با اسلام سروکار دارند اين عيد را تاييد ميکنيم.
جدا از بيانات مقام معظم رهبري هم روايات موافق و مخالف هم در شيعه و هم در کتب اهل سنت وجود دارد اما علماي شيعه ازجمله شيخ طوسي و شيخ بهايي و شيخ انصاري و شهيدان اول و ثاني و صاحب جواهر و ... غالبا روايات موافق را تاييد و قبول کرده اند و حتي علامه مجلسي به شدت و با تاکيد روايات موافق را توضيح داده اند و بر پسنديده بودن نوروز اصرار داشته اند.
*سوال اينجاست که چرا سازمان ملل متحد به اين سهولت و راحتي عيد نوروز را به رسميت شناخته و در بطن اساسنامه سازمان به ثبت مي رساند و اين در حالي است که ايران براي تثبيت طرح هاي عملي تر و مهم تر از قبيل ثبت انرژي صلح آميز هسته اي با آن ها سالهاست که در نزاع و کشمکش است .*
*نوروز :* 13 روز تعطيلات . فرصتي مناسب براي ديد و بازديد و صله ارحام و شاد باش . *غدير : *يک روز تعطيل !!!!!!! فرصتي مناسب فقط جهت رفع خستگي کار و تلاش دنيوي روز گذشته و تمام اين يعني احياء سنت جاهلي و خاموشي سنت مرسلين .
1-خير عيد نوروز جمشيدي مورد تأييد اسلام نبوده و نيست
2-اهل بيت عليهم السلام به هيچ وجه نوروز را گرامي نميداشتند
3- عيد نوروز جمشيدي جعل پادشاهان و اقوام پست و لامذهب و نادان ايران باستان بوده است
نوروز ايراني همان برانگيخته شدن در روز قيامت است و در زمان ائمه هم از آن ياد شده است
پس يعني روز چهار شنبه 30 اسفند 91 بعد از ظهر قيامت مي شود ؟! واقعا که
بايد بگويم از بحث خارج نشويد ، نوروز جمشيدي هيچ ربطي به قيامت نداره ؛ حالا جواب سوالات را بدهيد.
سنجش
سلام خدمت دوستان بزرگوار و تشکر از شما.
سنجش
علامه دهخدا ميگويد: سبب حرمت اين روز يکي آنست که در عهد طهمورث آيين و مذاهب صائبيه رواج و رونق تمام داشت. چون شاهنشاهي به جمشيد رسيد تجديد آيين ايزدپرستي کرد...و اين روز را نوروز ناميد و عيد گرفت..در دوره ساسانيان مراسم اين جشن
سنجش
با گردش سال تغيير ميکرد و در آغاز هر سال نبود. بلکه مانند عيد اضحي(قربان) و عيد فطر مسلمانان در فصول سال گردش ميکرد...و به فرمان سلطان جلال الدين ملک شاه سلجوقي ثابت شد.
سنجش
ابوريحان بيروني در «آثار الباقيه» و مسعودي در «مروج الذهب» پديد آمدن نوروز را به جمشيد نسبت ميدهند.
سنجش
« شيخ طوسى- قدس سره الشريف - و متأخرين ايشان ، نوروز و اعمال آن را از غسل، روزه و نماز و جز آن ذكر كردند، و روزش را مشخص نكردند، فقيه مدقق ابن ادريس- رحمت الله عليه - در سرائر فرموده: شيخ ما ابو جعفر در مختصر مصباح آورده كه: مستحب است چهار ركعت نماز در روز نوروز خواند،
سنجش
و نگفته آن چه روزيست و ماه رومى يا عربى آن را نام نبرده و آنچه برخى أهل حساب و هيئت كه استاد اين صنعتند تحقيق كردند اينست كه نوروز دهم ماه ايار است كه 31 روز است و آن را نيروز هم گويند .
سنجش
و شهيد- رحمت الله عليه- آن را بآغاز سال پارسيان، يا حلول خورشيد ببرج حَمَل، يا 10 ايار تفسير كرده است ابن فهد حلّى- رحمت الله عليه- در كتاب مهذب البارع شرح مختصر نافع فرموده: نو روز جليل القدر است و تشخيص آن مشكل است و مهم، زيرا عبادتى بدان مربوط است و معرفتش براى امتثال لازم، علماء، جز ابن ادريس و شهيد متعرض آن نشده‏اند» (آسمان و جهان-ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏3، ص: 100)
اولا: گفتن علما اگر کاشف از قول معصوم و يا عين کلام معصوم باشد حجت است و الا اصلا بدرد بشريت نمي خورد (چرا که در زمان غيبت بايد رجوع کرد به کساني که حرف ائمه را مي زنند [واما الحوادث الواقعه فرجعوا الي روات حديثنا]) ثانيا: همه علما شيعه معتقدند که مجتهد جامع الشرايط حتي اگرمنصوب از طرف شخص امام زمان هم که باشد مخطي است.
ثالثا: حرف علما اگر (سهوا)در مقابل نص قرار گرفت آن حرف باطل مي شود و نص جاي آن را مي گيرد(البته اگر از روي عمد خلاف نص حرفي زده شود عدالت از بين مي رود) رابعا: در طول تاريخ بوده است مواردي که علما اشتباه مي کردند و بعد ها علماء متأخر آن اشتباه را اصلاح کردند ( مثل [ منزوعات بئر ]که ديگر در هيچ رساله اي حرفي از آن نيست در حالي که در قديم بطور مفصّل درباره آن فتوي داده مي شد)
نتيجه: نوروز جمشيدي اگر چه مسلماً عيد ايرانيان باستان (آتش پرست و مشرک ) بوده و هست ولي از نظر قرآن و روايات (سنت پيامبر و آل پيامبر) باطل است و براي فرد محقق ادله آن روشن و واضح است .
سنجش
(منزوعات بئر ) از اشتباهات علماي قديم نبوده بلکه از مسائل مبتلا به در زمان قديم بوده که فعلا مصداق نداره مگر در بعضي از نقاط که بر اثر عدم امکانات هنوز مثل قديم از آب چاه استفاده ميکنن.
سنجش
روات احاديث که بايد محل مراجعه افراد باشن علاوه بر راوي بودن بايد از جهت درايت و استنباط صحيح از روايات هم مورد اعتماد باشن تا احاديث، به سرنوشت دوران اخباري گري دچار نشن.
سنجش
سلام عليکم. ممنون از شما..البته نوروز قبل از اسلام وجود داشته و صرف اينکه حوادث مبارکي در اين روز اتفاق افتاده باشه نميتونه دليل بر اين باشه که اين روز رو اسلام پايه گذاري کرده.
سنجش
ممنون از توضيحتون
با تشکر از جناب سنجش بايد عرض کنم ظاهرا شما اطلاعي از منزوعات بئر نداريد . منزوعات بئر اين است که تا يک زماني علما مي گفتند مثلا اگر گنجشک مرده اي در چاه افتاد آن را درآوريد و يک دلو آب چاه را بکشيد تا چاه پاک شود يا اگر انسان مرده اي در چاه افتاد بايد همه آب چاه را بکشيد تا پاک شود ولي امروزه علما آب چاه را در حکم آب جاري ميدانند در حالي که قدما اين را نميگفتند
يا مثلا تا زماني عموم علما شهادت امام مجتبي را 28صفر مي انگاشتند ولي امروزه علما قول معروف و مشهور و قوي در شهادت امام مجتبي عليه السلام را 7 صفر معرفي مينمايند
واماجناب فاطمه حکاکان بايد عرض نمايم اين طرز تفکرشما ناشي از تبليغات فراواني است که براي نوروز جمشيدي مي شود. رواياتي هم که بطورناقص اشاره فرموده ايداگرقبول کنيم که تأييدنوروز جمشيدي است(که نيست بلکه همين روايات نوروز جمشيدي را ردميکند)در مقابلشان روايت داريم که امام کاظم عليه السلام مي فرمايند در اخبار جدم تفتيش نمودم تآئيديه اي براي نوروز پيدا نکردم و چگونه من چيزي راکه اسلام محو کرده احيا کنم
در پايان جهت آگاهي عزيزان عرض مي نمايم که آيات قرآن و روايات معصومين عليهم السلام نوروز جمشيدي را رد مي نمايد.
مناقب شهر آشوب: روايت شده است كه، منصور از حضرت امام موسى بن جعفر (ع)تقاضا كرد: روز عيد نوروز جهت تبريك [باوى‏] بنشينند و هر چه مى‏آورند بگيرند. حضرت موسى بن جعفر (ع)فرمود: من اخبار را كه از جدم رسول اللَّه رسيده است بررسى كرده‏ام و در رابطه با اين عيد خبرى نيافتم، اين عيد از آيين ايرانيان است و اسلام آن را از بين برده است
و پناه مى‏بريم به خدا كه آنچه را اسلام محو كرده است زنده كنيم، منصور گفت: اين كار را جهت تدبير لشكريان انجام مى‏دهيم تو را به خداى بزرگ سوگند مى‏دهم بنشينى و حضرت نشست...سلام حاج آقا سنجش بزرگوار ،ببخشيد اين مطلب رو ميشه يه کمي توضيحش بديد ؟متشکرم
البته من حاج آقا سنجش نيستم ولي بايد خدمت شما عرض کنم که اين روايت نوروز جمشيدي را رد مي کند و يک مسلمان نبايد خود را معطل نوروز جمشيدي نمايد و البته رواياتي که از امام صادق است تقيه مي باشد و حضرت مجبور بودند به معلي مطالبي را به ظاهر در تأييد نوروز جمشيدي بفرمايند تا جان خود و جان او را حفظ کنند اين نکاتي خيلي خيلي مختصر که خدمت شما عرض کردم به هر حال آيات قرآن و روايات ،نوروز جمشيدي را ردميکنند
سلام و متشکرم
سلام عليکم... هر روز که در آن گناه نکني آن روز عيد است! پس بزرگواران ميتونند در اين ايام خودرا از گناه حفظ کنند وآن را عيد در نظر بگيرند! : دي ولي اينکه واقعا نوروزعيد باشد خير! اينطور نيست حتي روايتي که شايد برخي از شما شنيده باشيد که در تک تک روزها اتفاقي افتاده از جمله اينکه کشتي حضرت نوح بر خشکي رسيده و ...ضعيف مي باشد. ولي فعل صله رحم در همه ايام تاکيد شده است و مختص اين چند روز نيست..
ولي اين چند روز فرصت مناسبيست...آن را از دست ندهيد که صله رحم عمر را مي افزايد! عاقبت به خير شويد ان شالله.در پناه حق
سلام عليکم ، در اين زمينه قابل عرض فقط عرض تبريک است به شما
سلام عليکم جناب عشق الهي - صله رحمي که تحت عنوان آداب جاهلي و ترويج مجوسيت و اباطيل باشد هيچ سفارشي نشده و بايد ترک شود
سلام عليکم جناب احمدعلي يزدي - نوروز جمشيدي تبريک ندارد اصلا و اساسا چه برسد حالا که ايام فاطميه و شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها در پيش است
عليکم السلام ، البته که هرچه (امامت و ولايت) بفرمايند همانست امامت و ولايت عزيز و گرامي ، يعني اول عيد روز عزاداري است ؟ مگر فردا چندم ماه است ؟
جناب احمد علي يزدي شما خيلي بزرگواريد و من لايق اين همه محبت شما نيستم - در ضمن براي آگاهي دادن دوباره به همه دوستان مي گويم نوروز جمشيدي عقلا و نقلا باطل است و به هيچ وجه نبايد احيا شود و تبريک گفته شود در هيچ زمان و در هيچ مکاني.(البته روي صحبت با شيعيان است که تنها فرقه ناجيه در عالم هستي است)
جناب آقاي امامت و ولايت...فتوا ميديد؟؟؟الاعمال بالنيات.چرا عمل ترک بشه؟نيت رو درست بفرماييد!
سنجش
ممنون از همه سروران که با نظرات ارزشمندشون باعث پرباري بحث شدن..
سنجش
سلام مديونم به شهداي بزرگوار، ممکنه اين روايتي که شما ذکر کرديد خليفه وقتميخواسته از امام عليه السلام بهره برداري سياسي به وسيله نوروز بکنه که امام عليه السلام زير بار اون نرفتن. در مقابل روايتي هم به اين صورت داريم:
سنجش
أُتِيَ عَلِيٌّ عليه السلام بِهَدِيَّةِ النَّيْرُوزِ فَقَالَ عليه السلام مَا هَذَا قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْيَوْمُ النَّيْرُوزُ فَقَالَ عيه السلام لاصْنَعُوا لَنَا كُلَّ يَوْمٍ نَيْرُوزا
سنجش
هديّه‏اى براى امير المؤمنين عليه السّلام آوردند در روز نوروز، فرمود: اين چيست؟ عرض كردند: يا امير المؤمنين امروز نوروز است، فرمود: هر روز را براى ما نوروز بسازيد. (من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص: 300) که در اينجا نوروز جنبه غير سياسي داره و ازين جهت حضرت ردّ نفرمودن.
سنجش
سلام جناب ولايت و امامت...تغيير فتوا که با دستيابي فقيه به ادله جديد هست به معني اشتباه در فتوا نيست.چه بسا فقهاء بعدي به ادله ي روائي ،اصولي دست پيدا کنن که فقهاء فعلي دسترسي ندارن. و نتيجتا اينکه استنباطي هم که طبق ادله و حجت جديد صورت ميگيره فرق ميکنه.
باد صبا
سلام عليکم دين موظف به بيان تمامي مصاديق نيست و ومفاهيم و کليات را بيان مي کند هرچند که تنها ائمه هستند که به درستي مصاديق را تشخيص مي دهند اما وقتي امام حضور ندارند و تشخيص احاديث کار مشکلي شده و گاها با تعارض مواجه مي شويم يا با ضعف سند و مرسله بودن روايات .
باد صبا
بايد از مفاهيم کلي دين جهت تشخيص امور استفاده کنيم . اما حال آيا نوروز امري موافق با امور شرعي است يا مخالف . کاري که علماي فقه هم در فتاوي خود انجام مي دهند اين است که حکمي را که تنقيح مناط قطعي مي کنند در جايي که حکم مشخص نيست از اين علل و مناط استفاده مي کنند مثلا قرآن علت حرام بودن شراب را مسکر بودن آن مي نامد .
باد صبا
اين علت مناط قطعي است و علما آن را در هرچيزي غير از شراب که مسکر باشد به کار برده و آن چيز را حرام مي دانند . با وجودي که مي بينيم آن مصداق حرام شده توسط علما در قرآن ذکر نشده است . لذا با اين علت قطعي لازم نيست امام يک به يک تمام نوشيدني ها را ذکر کند و بگويد کدام حلال و کدام حرام است.
باد صبا
بسياري از امور در دنيا چنين است. حال نوروز در دين براي تاييد و يا ردش چه عللي هست بايد هر کدام جداگانه بررسي شود . دين هم از اول همين گونه بوده خداوند متعال پيامبرش را فرستاد تا خرافات و جهل را از سنت هاي مردم دور کرده و نيکي ها را جايگزين کند . و آن چه که خوب است را به حال خود باقي بگزارد چنانکه بسياري از سنت هاي عرب جاهلي به کنار رفت و
باد صبا
بعضي از سنت ها را هم پيامبر به علت خوب بودنشان به حال خود باقي گزارد و علت اين مطلب اين است که شرع آن چيزي را بيان مي کند که عقل انسان آن چيز را درک نکند. بسياري از امور در قرآن امور ارشادي اند نه امور مولوي امور مولوي اموري اند که عقل درک نکند و مولا به آن امر کند اما امور ارشادي عقل به آن امر مي کند حتي اگر مولا به آن امر نکرده باشد که در قرآن از باب ارشاد
باد صبا
و تذکر ذکر شده است. و مطلب ديگر اين که خداوند متعال 124 هزار پيامبر را فرستاده است از روز اول که آدم عليه السلام را برروي زمين نهاد زمين از حجت خالي نبوده حال فقط نام بيست و شش تن بيشتر در قرآن نيامده در صورتي که حکمت خداوند متعال اقتضا مي کند که براي همه در هر زمان وو مکاني راهنما و حجت باشد . لذا همه اقوام قبل از پيامبر اسلام راهنما داشته اند که مثل يهود و مسيح دستوراتشان منحرف شده
باد صبا
اما پيامبر اسلام قوانين منحرفي را کنار زده و بقيه قوانين و سنت هاي بدون مشکل را باقي گزارده . سنت نوروز اگر به تاريخ مراجعه کنيد در اوايل مردم براي اينکه خاک مرغوب را براي کشت تشخيص دهند و اين که در اين خاک چه چيزي بهتر به عمل مي آيد از تمام غلات در خاک سبزه مي کاشته اند. و...
باد صبا
اما برسيم به بحث اصلي که آيا نوروز مغاير با دين هست يا نه تمامي اعمال رابررسي بايد کرد . نوروز مورد رسم اوليه ، قرآن و دعاي تحويل نداشته است. اما مردم هم به کشت و کار مشغول بوده و بعد در نوروز به تفريح مي پرداخته اند و به ديد و بازديد مي رفته اند. و يا مراسم چهارشنبه سوري داشته اند.
باد صبا
خوب دين چه مي گويد دين امور روزانه را به سه هشت ساعت تقسيم کرده کارو تحصيل، عبادت ، تفريح . دين مي گويد صله رحم کن چه زمانش با تو. دين مي گويد وقتت را به بطالت نگذران. دين مي گويد: آراسته و معطر باش . دين مي گويد از طبيعت لذت ببر و با ديدن آن به خدا بينديش.
باد صبا
دين مي گويد همه طبيعت را مسخر انسان کرديم تا از آن در راه درست بهره بجويد. دين به سلامتي و نشاط و ورزش اهميت مي دهد . حتي عنوان شده خداوند کساني را که نعمت هاي او را با لذت مي خورند و شکر مي گويند دوست دارد براي خوردن غذا سفارش ها شده حتي گفته شده عمر شما که بر دور سفره جمعيد و با
باد صبا
لذت و آرامش غذا مي خوريد جزء عمر شما محسوب نمي شود.حتي به خوردن بسياري از چيزها امر فرموده و حتي منفعت و مضرات بغضي خوراکي ها را بيان نموده . اما دين گفته فخر فروشي نکنيد . دل هم را نشکنيد .تجمل گرا نباشيد عمر خود را بيهوده هدر ندهيد . غيبت نکيد . به همديگر کمک کنيد دست هم را بگيريد. خوب حالا نوروز هرچقدرش موافق اين امور است از طريق تنقيح مناط قطعي انجام آن امور بي مشکل است هرچه قدر
باد صبا
مخالف باشد انجامش ايراد دارد يک عالم به طور کلي نمي تواند بگويد نوروز خوب است يا بد بستگي به هر فرد و نيت و عملش دارد من لباس نو مي پوشم بدون نيت و اعمال فخر و بدون تجمل به ديگران کمک مي کنم صله رحم مي کنم تفريح مي کنم به مسافرت مي روم حتي بر سر سفره برکت خدا مي نشينم رو به قبله لحظات اول سالم را با
باد صبا
نگاه به قرآن و تلاوت آن آغاز مي کنم و دعاي تحويل سال را مي خوانم و از خدا آمرزش مي طلبم و مي خواهم اول شروعم را شروعي نيک و پر برکت قرار دهد و از گذشته درس مي گيرم ديدار تازه مي کنم شاد مي کنم و شادي مي بخشم . و از طبيعت لذت مي برم و خدا را شکر مي گويم خوب خدا هم از من راضي است اما برعکس در نوروز فخر مي فروشم . با تجمل گرايي و تعويض
باد صبا
تمام وسايل خانه باعث آزردگي و حسرت ديگران مي شوم . غيبت مي کنم . و سالم با قمار و غيبت و دلشکستن و تفريحي که مخالف دين است آغاز مي کنم خوب خدا هم ناراضي است.زياد حرف زدم اعمالتان مورد قبول درگاه حضرت حق و التماس دعا اين شعر داغ هم تقديم به عزيزان :
باد صبا
يارب گذر به مهر زما از گناه پار /افزون نما به خير خلايق در اين بهار/خلق ستم کشيده را حاجت روا نما / از انتظار مهدي زهرا برون بيار/ انشاء الله به برکت وجود نازنين مادرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و سخنان و اعمال گهربارشان سالي مملو از برکت و توفيقات معنوي در ظل عنايات حضرت احديت جل و جلاله داشته باشيد. السلام عليکم و رحمه الله وبرکاته.
سنجش
سلام عليکم..ممنون از بيانات ارزشمندتون..پس با اين حساب هر روزي که در اون روز گناه نشه عيده مثلا ميتونه اول مهر و يا ماه اسفند و...عيد باشه.امور ديد و بازديد و آراستگي و...با نيت هاي خوب يا بد،اختصاص به روز خاصي ندارن سرکار خانم باد صبا. بنابراين ظاهرا سوال همچنان باقيست .
باد صبا
سلام عليکم حاج آقا بنده اصلا جواب سوال شما رو ندادم . چون اين مطلب نياز به تحقيق تاريخي و حديثي و حديث شناسي مطلب داره و کار من نيست .بنده حقير صحبتم با اين مطلب که عزيزي فرمودند نوروز جمشيدي عقلا و نقلا باطل است و به هيچ وجه نبايد احيا شود و تبريک گفته شود در هيچ زمان و در هيچ مکاني بود . اينکه حتي اگر خود ائمه عليهم السلام هم نوروز رو سفارش نکرده باشند. دليل و روايتي هم بر ضد آن عنوان نشده است.و
باد صبا
عرايض بنده در صورت نبود تاييد و رد يک سنت است که تکليف چيست؟که آيا فقه در برابر اين مسائل و سنت ها چگونه حکم مي کنه و لا غير.
سنجش
ممنون از توضيحاتتون خانم باد صبا..بنده اشتباه متوجه شدم. فکر کردم جواب سوالو فرمودين.
سلام عليکم جناب باد صبا - از حوصله و دقت شما بسيار ممنون -
همانطور که خود شما (بادصبا) فرموديد در صورت نبود ادله عقلي و نقلي بايد به سراغ عمومات و عرف و ... رفت ولي بايد دانست که در دين اسلام هم ادله عام و هم ادله خاص در رد نوروز جمشيدي داريم .
باد صبا
خواهش مي کنم حاج آقا (سنجش)شما بزرگواريد. سلام عليکم جناب ولايت و امامت متشکر از بياناتتون اگر ادله را در صورت امکان لطف بفرماييد استفاده مي کنيم.
سنجش
*ممنون از همه بزرگواراني که در بحث همراهي فرمودن. جمع بندي اجمالي : عيد نوروز اگرچه در اسلامي و يا ملي بودن آن اختلاف است اما با توجه به برخي روايات که درباره اعمال در نوروز وارد شده ميشه اينطور نتيجه گرفت که*
سنجش
*کار هائي که مورد تائيد اسلام هست مثل ديد و بازديد و هديه دادن و...به نيت ارج نهادن نسبت به موارد ذکر شده در روايات (مثل مقارن بودن نوروز با عيد غدير و ظهور حضرت در چنين روزي و..)اشکالي ندارد ولي انجام همين کارها به نيت زنده کردن رسم و رسومات پادشاهان و طاغوت ها صحيح نيست.*
خدمت جناب سنجش و همه دوستان بايد عرض کنم مشکل غالب کساني که نسبت به نوروز جمشيدي صحبت مي کنند اين است که بجاي بحث ريشه اي مرتب شاخه و برگ هاي نوروز جمشيدي را مورد بررسي قرار مي دهند و با اين کار هم خود به خطا مي روند هم ديگران را به اشتباه مي اندازند. نوروز جمشيدي بما هو هو باطل است و مردود و هر آنچه که از جزئيات در آن وجود دارد هم باطل است به هر نيت که باشد(هر وقت کل باطل شد جزء هم باطل مي شود.)
و اين روايتي هم که اشاره فرموديد با توجه به متن کامل آن و شرايط زمان صدور آن خود دليلي بر بطلان نوروز جمشيدي است.
سنجش
جناب امامت و ولايت: اينکه فرموديد (نوروز جمشيدي بما هو هو باطل است ) ميشه دقيقا بفرمائيد يعني چي؟ وقتي روايتي در تائيد نوروز داشته باشيم برا رد نظر مخالف* نبايد صورت مسئله رو پاک کنيم * بلکه بايد جواب استدلالي داشته باشيم.
سنجش
ايني هم که فرموديد (هر وقت کل باطل شد جزء هم باطل مي شود.) قاعده ي درستيه ولي اول شما باطل بودن (کل) در اينجا رو ثابت کنيد تا اجزاء اونم باطل بشن. روايتي هم که در جواب خانم مديونم به شهدا ذکر کردم ابعاد مسئله رو باز ميکنه نه اينکه شما اونو حمل بر بطلان نوروز کنيد.!!!
با تشکر از جناب سنجش - براي رسيدن به جواب صحيح بايد اول پاسخ چند سوال را پيدا کنيم . لذا لطف بفرماييد 1- موسس و بنيانگذار نوروز را معرفي بفرماييد که چه کسي يا چه کساني بوده اند؟- 2- نوروز چه روزي است (يعني کدام روز سال است يا به عبارت ديگر مانند تاريخ تولد خود ، تاريخ آن را بيان کنيد ) ؟
سنجش
سلامت باشيد جناب ولايت و امامت. همونطور که عرض شد اين مسئله نوروز مسئله اختلافي هست. مثل خيلي از احکام فقهي که وقتي بين دو مورد اختلافي هست کسي قول مخالف رو خرافي نميدونه بلکه سعي در اثبات نظر خودش داره.
سنجش
در مورد نوروز هم دو نوع روايت وجود داره و احتياط حکم ميکنه که قدر متيقن از اونو که با اسلام موافقه عمل کنيم و موارد مشکوک و يا مواردي رو که بطلانشون واضحه رد کنيم نه اينکه وسط دعوا نرخ تعيين کنيم. اگه کسي اصل نوروز رو پذيرفت موسس و تاريخ اونو هم به نحوي توجيه ميکنه. مثلا در مورد حضرت رقيه سلام الله عليها که اختلاف هست کسي اصل اونو انکار نميکنه بلکه هر کس سعي در اثبات نظر خودش با ادله مستند ميکنه.
تشکر فراوان از جناب سنجش - ظاهرا اشاره شما به فتواهاي علمايي هست که بعضي آداب در نوروز را مي فرمايند رجاءاً انجام دهيد و من هم کاملا اطلاع به نظرات آقايان دارم و بايد عرض کنم علما طبق ادله تسامح در سنن اين فتاوي را مي دهند و کاري با اصل نوروز و موسس آن ندارند لذا همه مي فرمايند نوروز اسلامي نيست و احکام آن در اسلام وارد نشده ولي اگر کسي رجاءاً مثلا غسل آن را انجام داد اشکال ندارد .
ولي نکته اي ظريف اينجا هست که اگر به موسس و کساني که نوروز را بر پا مي کردند علم پيدا کنيم و همچنين اگر تفسير بعضي آيات که مهجور مانده اند روشن شود ديگر جايي براي ادله تسامح در سنن باقي نمي ماند . بنابر اين لطف فرماييد موسس يا موسسان نوروز را بيان نماييد و همچنين تاريخ نوروز را که چه موقع نوروز است؟-- تا اينکه بحث بطور صحيح و کاربردي جلو برود --
سنجش
ممنون از شما جناب امامت و ولايت. چرا علما اين تسامح رو در مورد مثلا يه روز ديگه اي ندارن؟ معني تسامح در ادله اين نيست که از بيخ و بن چيزي رو قبول نداريم ولي تسامحا يه سري اعمالو مستحب ميدونيم که در روزي که قبولش نداريم انجام بديم. در مورد تاريخ و موسس نوروز همونطور که عرض شد اختلاف هست و وجود اختلاف در چيزي به معني بطلان چيزي نيست جناب ولايت و امامت. ضمنا بحث ما تاريخي نيست.
باد صبا
ببخشيد جناب ولايت و امامت شما قرار بود ادله خود در باب رد نوروز رو بيان کنيد . هر چيزي به حال خود باقي است الامن اخرج بالدليل . نوروز به دست هر کس هم که ايجاد شده باشه باز براي رد نمودن آن بايد دليل بياوريد نه بر تاييد آن .چرا که خداوند متعال در مورد محرمات در آيه قرآن مي فرمايند اين ها که ذکر شد مثلا از خوردنيها همه حرام است و مابقي حلال اگر قرار باشد تمام حلال ها را ذکر مي کرد کتابي به وسعت تمام
باد صبا
جهان داشتيم حال آنکه براي ما هر چيزي حلال است الا من اخرج بالدليل با وجود اين که شما بايد از منابع ذيل بر رد آن دليل بياوريد از قرآن ،روايات (سنت) ، عقل و بناء عقلا ،اجماع ، سيره متشرعه که يا به امضاي معصوم رسيده يا معصوم ديده و سکوت کرده.خوب يا دليل عام داريم که يعني معصوم به طور مستقيم ذکر نکرده و ما از عمومات متوجه مي شويم يا دليل خاص از قرآن و معصوم داريم که مستقيما آن مطلب را ذکر کرده و تاييد
باد صبا
و يا رد کرده است که شما فرموديد دليل عام و خاص داريد که هنوز منتظر فرمايش شما هستيم .
باد صبا
اما من هم مي خواهم با وجود اين که نيازي بر تاييد اين امر نيست و فرد مخالف بايد دليل را ذکر کند اما چند دليل بر تاييد بياورم اول اينکه يک مطلب يا سنتي را که هر فرد کافر يا در اديان ديگر ايجاد مي کند دليلي بر رد آن نداريم چرا که اسلام خود گفته امور خوب را بگزاريد باشد و امور نادرست را از آيين ها حذف کنيد و حتي نگفته همه سنت ها را حذف کنند سنت جنگجوبيي در اعراب بوده اما اسلام آن را نفي نکرده بلکه
باد صبا
شجاعت اعراب را تحسين کرده و خيلي چيزهاي ذيگر تنها يک مسئله ممکن است باشد و آن متلبس شدن به امور کفار است مثل سفيد بودن ريش يهود که حضرت فرمودند براي اينکه تلبس به آن ها نشود ريش ها را رنگ کنند اما با مسلمان شدن ايرانيان تمام آيين هاي زرتشتي کنار رفت و مردم هم به راحتي به دين گرويدند و تمام امور اسلام را به جان خريدند و اطاعت کردند اگر ايين نوروز داراي ايراد بود مثل بقيه موارد کنار مي رفت و حال
باد صبا
نشد و اين ايين مرتب تکرار شد و اين نشانه امضاي معصوم است چرا که بسياري از معصومين در ايران بوده اند و حداقل بايد از لحاظ تاريخي مثل جريان امام رضا عليه السلام مرتب مخالفتشان اعلام مي شد و افراد هم با توجه به اين که دين ديگري را به سادگي رها کردند و مسلمان شدند پس دست کشيدن از نوروز از اعتقاد به خداي ديگر و دست کشيدن که پر رنگ تر نبوده و اين دليل امضاي معصوم و يا حداقل سکوت معصوم است.
باد صبا
از علل ديگر اجماع علما که اگر نمي گوييد اجماعشان مدرکي است مي توان گفت از علما بارها از نوروز پرسيده شده و رديه اي ذکر نگرديده حتي بسياري از علما مثل حضرت امام خميني ره براي نوروز پيام تبريک هم گفته اند. دليل ديگر بناي عقلاست که ما عقل نوعي را در بناي عقلا مي دانيم که علما مراجع بزرگان شيعيان و مسلمين بسياري نه تنها در ايران که جاهاي مختلف نوروز را گرامي مي دارند. و مي دانيم که امور بسياري از دين
باد صبا
ارشادي و من باب عقل است نه مولوي لذا عقل نوعي و بنا عقلا دليل بر تاييد چيزي است . که من حکم به العقل حکم به الشرع لذا دلايل بر تاييد به طور عمومات از قرآن و به طور خاص از روايات ذکر شد و دلايل سيره متشرعه اجماع و بناي عقلا را هم ذر تاييد نوروز گفتيم. و طبق قاعده نوروز تاييد است الا من اخرج به الدليل شما هم دلايل بر رد را ذکر کنيد با هم بحث مي کنيم منتظرم حاج آقا موفق باشيد.
سنجش
ممنون از بيانات گويا و مستدل شما خانم باد صبا
باد صبا
خواهش مي کنم حاج آقا (سنجش) لطف داريد.
كويرسبز
سلام... من مدتي دير رسيدم ولي براي استفاده بردن از بحث، پرينت فيد رو گرفتم و ديروز مطالعه کردم. تقريبا با نظر همه دوستان به جز يکي دو نفر موافق بودم و از اطلاعات اساتيد گرامي باد صبا و حاج آقا سنجش هم نهايت استفاده را کردم... با تشکر
سنجش
سلام خانم کوير سبز.ممنون از پيگيري و همراهي شما با مباحث..البته بنده استاد نيستم بلکه از نظرات ارزشمند همراهان بحث استفاده ميکنم.
mp3 player شوکر
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top